שני אירועים סמוכים מעידים על כך שהרגולטורים באירופה ממשיכים לגלות חוסר סבלנות בכל הקשור לפרקטיקות אנטי תחרותיות מצד ענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות (hyperscalers). האירוע הראשון מלפני מספר ימים התרחש בגרמניה כאשר רשות התחרות הגרמנית הכריזה על אפל כשחקן עוצמתי עם השפעה מהותית על התחרות – מה שיאפשר פיקוח אדוק יותר.
רשות התחרות הגרמנית ( Bundeskartellamt) מסרה בהודעה שלאפל יש עמדת כוח כלכלית בשווקים שמובילה להיקף פעולה שאינו נשלט מספיק על ידי תחרות. בהתבסס על מכשירי הקצה הניידים שלה כמו האייפון, אפל מפעילה מערכת אקולוגית דיגיטלית רחבת היקף שיש לה חשיבות רבה לתחרות לא רק בגרמניה, אלא גם ברחבי אירופה והעולם. עם המוצרים הקנייניים שלה iOS ו-App Store, אפל מחזיקה בעמדת מפתח בתחרות. החלטה זו מאפשרת לנו לנקוט בפעולה ספציפית נגד שיטות אנטי-תחרותיות ולאסור אותן ביעילות", נמסר.
נדגיש שעד עתה לא הוחלט על צעדים כלשהם נגד אפל ויש להניח שגרמניה תהיה מאד זהירה בנושא, כפי שמדינות אחרות באירופה ובעצם בכל העולם הולכות על אצבעות כאשר מדובר באפל.
ובאנגליה מצאה רשות התקשורת הבריטית אופקום (Ofcom) שחלק מהפרקטיקות העסקיות של מיקרוסופט ואמזון עלולות לפגוע בתחרות בשוק הענן. אופקום הבריטית כבר באמצע חקירה שפתחה בספטמבר האחרון בנוגע לדומיננטיות של hyperscalers, ונראה שהיא מוטרדת ממה שמצאה עד כה, עד שביום רביעי הציעה להפנות את הנושא לרשות התחרות והשווקים (CMA).
Ofcom מצאה תכונות ופרקטיקות מסוימות שמקשות או מרתיעות עסקים מלעבור ספק. אחת הפרקטיקות הללו היא עמלת היציאה, הנגבית מלקוחות שרוצים להעביר את הנתונים שלהם מענן לענן. Ofcom מצאה כי דמי היציאה של Hyperscalers גבוהים משמעותית מספקי ענן קטנים יותר, וכי עלויות אלה יכולות למנוע מעסקים לעבור או להשתמש במספר ספקים.
Hyperscalers מציעים גם את מה ש-Ofcom מכנה הנחות על התחייבות לרכש, או אולי אשראי ספקים, שזו פרקטיקה תחרותית שקושרת לקוחות לטווח ארוך.
לבסוף, וזו נראית כמו בעיית IT לא פחות מאשר פרקטיקה עסקית מפוקפקת, Ofcom מצאה מגבלות טכניות על יכולת פעולה הדדית. Hyperscalers מונעים מחלק מהשירותים שלהם לעבוד ביעילות עם שירותים של ספקי ענן אחרים. משמעות הדבר היא שהלקוחות צריכים להשקיע עבודה נוספת כדי לוודא שהאפליקציות שלהם פועלות ושהנתונים שלהם נגישים בסביבה מרובת ספקים.
"תכונות שוק אלה יכולות להקשות על חלק מהלקוחות הקיימים להתמקח על עסקה טובה עם הספק שלהם. יש אינדיקציות שזה כבר גורם נזק, עם עדויות לכך שלקוחות ענן מתמודדים עם עליות מחירים משמעותיות כשהם באים לחדש את החוזים שלהם", אמרה אופקום בהצהרה. "בנוסף, חלק מהלקוחות מודאגים מהיכולת שלהם לעבור ולהשתמש במספר ספקים, כאשר הדבר מגביל את יכולתם לשלב ולהתאים את השירותים האיכותיים ביותר בין ספקים שונים".
Ofcom מודאגת במיוחד בנוגע ל – Microsoft Azure ו – Amazon Web Services (AWS) שיחד מחזיקות נתח שוק של 60-70%. גוגל קלאוד, המתחרה הקרובה ביותר, מחזיקה בנתח של 5%-10%.
"רמות גבוהות של רווחיות עבור מובילי השוק AWS, וצמיחה עקבית משמעותית ברווחי מיקרוסופט, מצביעים על כך שיש מגבלות לרמת התחרות הכוללת", נמסר. בעברית המשמעות היא רווחיות עודפת לשחקניות הענק שפוגעת בתחרות, ואופקום רוצה ששחקנים קטנים לא יידחקו מהשוק ולכן פנתה לרשות התחרות באנגליה.
















