בישראל לא ממהרים לאמץ את התפיסה בנושא ה – Open RAN אבל בעולם זה כבר קורה. Open RAN (רשת גישה לרדיו) היא גישה חדשה לבניית רשתות סלולריות המשתמשת בממשקים פתוחים, וירטואליזציה ועוד, על מנת לפצל את רשת הגישה המסורתית לרכיבים קטנים יותר שניתנים להפעלה הדדית בין יצרנים שונים. במלים אחרות הפתרון מבוסס על תקנים וממשקים פתוחים, המאפשרים יכולת פעולה הדדית גדולה יותר בין ציוד של ספקים שונים. משמעות הדבר היא שמפעילים יכולים לערבב ולהתאים רכיבים מספקים שונים, במקום להיות נעולים בפתרון קנייני של ספק יחיד.
על פי דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי חברת המחקר Dell'Oro, תנועת ה-Open RAN עברה כברת דרך ארוכה תוך שנים ספורות, וכבר מהווה נתח חד-ספרתי בינוני משוק ה-RAN הרחב יותר (ספק יחיד מסורתי ו-Open RAN מרובה ספקים).
לאחר שלוש שנים של האצה בהכנסות Open RAN בקצב מהיר משמעותית מהצפוי והתאמות תחזית מרובות כלפי מעלה, זהו עדכון התחזית הראשון כלפי מטה מאז החלה החברה לעקוב אחר Open RAN, והוא משקף הססנות מסוימת לגבי ארכיטקטורות הדור הבא. מה שמסבך את הניתוח הוא העובדה שאימוץ Open RAN אומץ על ידי מפעילים חדשים ומפעילים ותיקים כאחד. עם הבשלת פריסות של המפעילים החדשים ואימוץ מוקדם אצל הוותיקים, המציאות שהתעשייה מתמודדת איתה כעת היא שהארכיטקטורה תתפוס אבל התהליך לא יהיה מהר כפי שחשבו בתחילה.
חברת המחקר מציינת שהעדכון בתחזיות שלה הוא יותר כיול לטווח הקרוב מאשר כשינוי במסלול הצמיחה ארוך הטווח. "עיצוב מחדש" של ה-RAN מעולם לא היה צפוי להיות חלק ואתגרים רבים נותרו. למרות זאת, התפיסה לטווח הארוך לא השתנתה ו – Dell'Oro ממשיכה להאמין כי Open RAN כאן כדי להישאר, ושהתמיכה הגוברת של המפעילים הוותיקים מחזקת תזה זו.
דגשים נוספים מתוך דו"ח ה-Open RAN לחודש יולי 2023: ההכנסות המצטברות מ-Open RAN עודכנו כלפי מטה ב-5% עד 10% במהלך תקופת התחזית. הכנסות Open RAN צפויות להוות יותר מ-15% מה-RAN העולמי עד 2027. המפעילים האירופיים מקדימים את שאר העולם בכל הנוגע להכרזה על יעדי Open RAN, אך הם היו זהירים יותר בפריסת Open RAN והתמקדו בבניית 5G באמצעות RAN מסורתי. התחזית הבסיסית, שמניחה עיכובים נוספים באירופה, היא שמדובר בשוק שיעלה על 1 מיליארד דולר עד 2027 ובסופו של דבר יהיה אחד השווקים המובילים מנקודת מבט של יצרני פתרונות אלה.
ולגבי השוק המקומי, בישראל החברה שעושה ניסויים ב – Open RAN היא סלקום ביחד עם החברה האמריקאית פרלל ויירלס, בסיוע משרד התקשורת והקרן לחדשנות. פלאפון ופרטנר גם בודקות היתכנות של הפתרון אך לא ידוע על החלטה לאימוץ הטכנולוגיה. סמנכ"ל טכנולוגיות בפרטנר יגאל גלעדי, אמר לאחרונה בפודקאסט "עושים תקשורת בזמן אוויר" שהפתרון המתקדם יגיע גם למפעילים בישראל אבל לא בקרוב.
ניתן להעריך שבישראל ימתינו עד שיוברר מעל לכל ספק שה – Open RAN יאומץ רק אחרי שבעולם יכירו בו כתקני ויאמצו אותו בהרחבה.
















