גורמים בכירים בתעשייה מדברים על סיטואציה בעייתית ביותר בכל הקשור לתחזוקת אתרים סלולריים. לדברי אותם גורמים מצב התעשייה אינו מאפשר לחברות לתחזק כראוי אתרים והתוצאה היא שמצברים שפג תוקפם לא מוחלפים בזמן ומה שקורה שאינם מצליחים להחזיק את הזמן הנדרש בעת חירום. לדברי אותם גורמים מדובר בבעיית פיקוח ואכיפה חמורה של משרד התקשורת לאורך שנים.
לדברי הגורמים שעימם שוחחנו חלק מהחברות פשוט מוותרות מראש ולוקחות את הסיכון במודע. הבעיה מחריפה ברשתות שהתמסורת העיקרית לאתר היא תמסורת מיקרוגל. מדובר על אתרים שמזינים קלאסטר (אשכול) של אתרים בחשמל אבל מה שקורה שכאשר אתר כזה לא מקבל חשמל או נפגע, הוא משבש את הפעולה של 5-10-15 אתרים לידו, גם אם להם ספציפית יש חשמל.
כלומר האתר המרכזי שמחבר את הקלאסטר, מזין אותו לא רק בחשמל אלא גם כל התקשורת עוברת דרכו לליבת הרשת, ואם הוא מפסיק לפעול הוא משבש את העברת התמסורת כולה, וכך נוצרת בעיה גם של חשמל וגם של תקשורת. לדברי אותם גורמים אתרים אלה שהם אתרי מיקרוגל הם גם אתרים יותר רגישים. כדי שהשירות הסלולרי יפעל, כל האתרים הסלולריים באשכול חייבים להיות מופעלים ומסוגלים לתקשר זה עם זה. אם אפילו אתר סלולרי אחד באשכול אינו מופעל, או אם אין באפשרותו לתקשר עם האתרים האחרים באשכול, השירות הסלולרי לא יהיה זמין באזור זה.
הרישיון מחייב את החברות לתחזק את האתר 4 שעות ללא חשמל, ואף אחת מהחברות לא עומדת בדרישה הזו לא כי היא לא רוצה אלא כי היא לא יכולה. ולכן זו בעיית פיקוח ואכיפה בראש ובראשונה של המשרד אומרים אותם גורמים.
שורה של גורמים עמם שוחחנו אומרים שהפעם המשרד יהיה חייב להתחיל לחשוב ברצינות על שינוי פרדיגמה לא רק בהיבט של הפיקוח והאכיפה אלא בצורך להתחיל לחשוב בצורה יותר רחבה כיצד מחייבים את החברות להזין מתקני תקשורת חיוניים (פתרונות סולאריים או טכנולוגיות לוויין) כדי למנוע הישנות של תקלות כפי שראינו אתמול.
נזכיר כי בשל הפסקות חשמל, קשיי קליטה וכיסוי אנשים נצורים בעוטף עזה נותרו ללא יכולת לתקשר במשך שעות ארוכות.
משרד התקשורת מסר "מהערכת מצב שקיימנו הבוקר, עדיין ישנם פערים באספקת שירותי תקשורת הנובעים בעיקרם מאי אספקת חשמל רציפה. המשרד, בסיוע פיקוד דרום, נערך לאשר הכנסת צוותים לטיפול בתקלות החשמל, הכנסת גנרטורים, ותיקון תקלות התקשורת באזור העוטף. חברות התקשורת כולן מגויסות למטרה זו וכולנו ערוכים ומוכנים להחזיר את הקליטה הסלולרית בהקדם האפשרי".
















