עיני החברות הסלולריות נשואות לפרסום ממצאי הצוות הבין-משרדי לקידום טכנולוגיית ה-5G, אך לדברי בכירים בחברות, ללא טיפול באגרות התדרים אין משמעות לעבודה, היות שתוספת ה"קנס" שמהוות האגרות תבוא על חשבון השקעות החברות הסלולריות בהקמת אתרים סלולריים.
לדברי בכירים בשוק הסלולר, "החברות ישמחו לכל מודל שיסייע בהקמת אתרים סלולריים ויעודד הקמה של אתרי 5G בפרט, אך אם אגרות התדרים לא יופחתו, לא נעשה דבר. מה התועלת אם ביד אחת יקלו עליי להקים אתר, בעוד שביד השנייה מטילים עליי מס נוסף ולוקחים ממני עשרות מיליוני שקלים רק השנה?" אמר בכיר בחברות. אגב, נציגי הצוות ערכו פגישות עם בכירים בחברות הסלולריות.
נכון לשבוע שעבר, נראה כי האוצר המשיך בהתנגדותו להפחתת האגרות ולקשר בין האגרות לבין ההשקעה באתרים, כך שהחברות יתחייבו להגביר את ההשקעה בתמורה להנחה באגרות. חשוב לציין שהחברות היו אמורות להשלים כבר עבודת ייעוץ שתוגש לצוות ולמשרדי הממשלה בנושא היקף תשלום האגרות שהן משלמות ביחס לעולם, אך העבודה מתעכבת מסיבות שונות. התוצאה היא שהממצאים העיקריים הובאו לידיעת חברי הצוות, אך העבודה הסופית עצמה טרם הוגשה.
כפי שכבר פורסם בעבר, ביטול ההנחה על האגרות יחול מאוגוסט, מה שאומר שהתשלום יחזור להיות תשלום מלא. בין החברות שייפגעו השנה, אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, נמצאות פרטנר והוט מובייל, השותפות ב-PHI, וכן פלאפון. סלקום ו-CMG (החברה המשותפת לסלקום ו- wecom) שילמו אגרות במועד מאוחר יותר, ולכן ככל הנראה הן צפויות להיפגע החל מהשנה הבאה. בכל מקרה, החברות טוענות שביטול ההנחה על האגרות יבוא על חשבון תקציב ההשקעות בהקמת אתרים סלולריים חדשים.
בשולי הדברים, ראוי לציין כי משרד התקשורת קבע השנה יעד לשיפור דירוגה של ישראל במדד העולמי של מהירות הגלישה (Ookla) מהמקום ה-65 למקום ה-55. יהיה מעניין לעקוב ולראות האם יעד זה יושג.
בסופו של דבר, קיימת חשיבות רבה להסדרת נושא אגרות התדרים, שכן הדבר ישפיע ישירות על קצב פריסת תשתיות ה-5G בישראל.
















