משרד התקשורת צפוי לקדם בקרוב שינוי באופן הפיקוח על איכות הקליטה והכיסוי הסלולרי בישראל. זאת, בעקבות המלצות הצוות הבינמשרדי לקידום הדור החמישי, אשר יפורסמו במלואן בימים הקרובים.
על פי ההמלצות המסתמנות, המשרד יתמקד בהרחבת הפרמטרים לפיקוח על חברות הסלולר. במסגרת זו, סוגיית איכות הקליטה תיכלל בבדיקות המשרד, מעבר לבחינת הכיסוי הפורמלי הנהוגה כיום. נושא זה כבר עלה בעבר במשרד התקשורת ואף הוזכר בדוח מבקר המדינה.
המשרד אמנם החל לבחון את סוגיית איכות הכיסוי עוד לפני הקמת הצוות הבינמשרדי, אך העבודה נגנזה עם הקמתו. כעת, לאור המלצות הצוות בדבר הצורך בשיפור איכות הכיסוי והקליטה, צפוי המשרד לחדש את העבודה ולקדמה.
אחת הסוגיות המרכזיות העולות מהדיון היא עוצמת המגברים שמפעילות החברות ואחוז הניתוקים המותר ברשת. הקשר בין עוצמת המגברים הסלולריים לאיכות הרשת מורכב: בעוד שהגברת עוצמת האות עשויה לשפר את הכיסוי במקרים מסוימים, היא מעלה אתגרים טכניים ומחייבת עמידה בדרישות רגולטוריות קפדניות של המשרד להגנת הסביבה.
הגברת עוצמת האות צפויה להועיל בעיקר באזורי פריפריה, בעוד שבאזורים צפופים הבעיה העיקרית היא קיבולת הרשת. היתרונות כוללים הרחבת טווח הכיסוי הגיאוגרפי, שיפור החדירה למבנים והפחתת אזורים מתים בטופוגרפיה מאתגרת. עם זאת, קיימות מגבלות טכניות משמעותיות: אותות חזקים עלולים ליצור הפרעות בתאים שכנים, לשבש את דפוסי השימוש החוזר בתדרים ולפגוע בביצועי הרשת הכוללים.
המשרד להגנת הסביבה יידרש לאשר כל יוזמה להגברת עוצמת השידור. ברור כי אין כוונה ליישם מהלך גורף, אלא לבחון תחילה את הסוגיה לעומק, שכן לא כל בעיית כיסוי ניתנת לפתרון באמצעות הגברת עוצמות השידור. כיום, עוצמות השידור מפוקחות ומנוטרות בזמן אמת על ידי המשרד, המוודא כי החברות אינן חורגות מההספקים המותרים.
















