רשות התחרות סבורה כי אין הצדקה להתערבותה בסוגיית הפסקת הפרסום של מספר חברות מסחריות בערוץ 14. זאת בתגובה לתלונה שהוגשה על ידי הנהלת הערוץ, שטענה כי מדובר בחרם מתואם הפוגע בתחרות. עמדת הרשות הוצגה היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, והיא ניתנה כבר בסוף חודש יולי האחרון ליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת חבר הכנסת דוד ביטן.
במסמך מפורט שהוצג בוועדה, הסבירה רשות התחרות כי לאחר בחינה מעמיקה של הראיות והנתונים שהועברו אליה, הגיעה למסקנה כי המקרה אינו מצדיק את התערבותה. הרשות ציינה מספר נימוקים מרכזיים להחלטתה:
- מניעים פוליטיים-אידיאולוגיים: הרשות מצאה כי הרקע והמניעים להפסקת הפרסום נובעים בעיקר משיקולים פוליטיים ואידיאולוגיים, ולא מסיבות עסקיות-מסחריות. זאת בהתבסס על התבטאויות של נציגי החברות וכן על טענות עורכי הדין של ערוץ 14 עצמם.
- העדר ראיות לתיאום: לא נמצאו ראיות לכך שהחברות שהפסיקו את הפרסום בפועל (כמו שטראוס והחברה המרכזית) תיאמו ביניהן את המהלך או הניעו חברות אחרות לעשות כן.
- פגיעה אפשרית במפרסמים: הרשות ציינה כי הפסקת הפעילות של ערוץ 14 עלולה דווקא לפגוע בחברות המפרסמות מבחינה מסחרית, שכן צמצום ערוצי הפרסום עשוי להגדיל את כוח השוק של הערוצים המסחריים האחרים מול המפרסמים.
- העדר אינטרס כלכלי ברור: הרשות דחתה את הטענה כי לחברות כמו שטראוס יש אינטרס כלכלי מובהק בפגיעה בערוץ 14 לטובת ערוצים מתחרים, בציינה כי אחזקותיה של שטראוס בערוץ 13, למשל, הן מינוריות (אחוזים בודדים).
במסמך צוין כי התלונה הוגשה לרשות התחרות ב-3 באוגוסט 2023 על ידי באי כוחו של ערוץ 14. בעקבות התלונה, נערכה פגישה בין נציגי הערוץ לבין הממונה על התחרות ב-17 באוגוסט, ולאחריה הועברו לרשות נתונים ומידע נוספים.
הרשות בחנה, בין היתר, תכתובות מקבוצת וואטסאפ של בכירים במשק הישראלי, המכונה "פורום העסקים", שהועברו אליה על ידי ערוץ 14. מניתוח התכתובות עלה כי ההתבטאויות הקוראות לחרם נכתבו על ידי נציגי חברות שבפועל לא הפסיקו את הפרסום בערוץ 14 או לא פרסמו בו מלכתחילה.
בנוסף, הרשות ציינה כי גם ערוץ 14 עצמו הודה בפניותיו כי לדעתו החרם נעשה "ממניעים פוליטיים, לבר-עסקיים" וכי "אין שום ספק ששטראוס פועלת משיקולים פוליטיים-אישיים של ראשיה".
עו"ד שגית חדד מהמחלקה המשפטית של רשות התחרות, שחתומה על המסמך, הדגישה כי "רשות התחרות אמונה על קידום התחרות ועל מניעת פגיעה בתחרות בין עסקים, ומשכך מוקד העיסוק שלה הוא בפן העסקי-מסחרי שבהתנהגות בעלי עסקים". היא הוסיפה כי "הימנעות מאכיפת דיני התחרות על מקרים בהם עולה בבירור כי המניעים אינם מסחריים כי אם פוליטיים גרידא, מקובלת גם בשיטות משפט אחרות".
עם זאת, הרשות הבהירה כי החלטתה מתייחסת רק לאפשרות של אכיפה על פי דיני התחרות, ואין בה כדי להתייחס למישורים משפטיים או ציבוריים אחרים ולתחולת דינים אחרים שאינם באחריותה של רשות התחרות.
בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה אמר ביטן כי הוועדה קיימה ישיבה בנושא לפני שנה, ומאז לא עסקה בכך בשל המלחמה. הוא ציין כי אז דובר על התארגנות של 30-40 החברות הכי גדולות במשק, וביקש את חוות הדעת של רשות התחרות, וכעת מבקש התייחסות להחלטת בנק לאומי שלא לפרסם בערוץ. "אין הבדל בין תיאום מחירים לתיאום שלא לפרסם, רשות התחרות אומרת שאין בחוק דבר כזה שמתייחס לסירוב לפרסם, אז אולי נתקן את החוק", אמר.
ח"כ שלי טל מירון הזכירה כי "אנחנו ביום ה-341 למלחמה ויש 101 חטופים וחטופות שעדיין במנהרות ואחרי השבוע בו נועד על הרצח של 6 החטופים והתנאים בהם הוחזקו, אני שואלת את עצמי מה אנחנו עושים פה בדיון הזה. באופן סיסטמתי אנחנו מתכנסים בוועדה החשובה הזו לדבר שוב ושוב על הטבות לערוץ 14". ח"כ יסמין סאקס פרידמן הוסיפה: "מדובר בסכסוך בין שני גופים פרטיים – ערוץ 14 ובנק לאומי – ולכן זה לא קשור לרשות התחרות. הערוץ לא מבקר את השלטון ולכן יש חשש שנותנים הטבות רק לערוצים שיישרו קו עם השלטון, וזה לא דמוקרטי".
היו"ר ביטן אמר בתגובה כי הוא מתפלא שחברות הכנסת לא בעד חופש הביטוי, והזכיר כי כבר שנתיים ששמו לא הוזכר בערוץ וכשהוזכר זה היה לא לחיוב, ולמרות זאת הוא מקיים את הדיון. ח"כ בועז טופורובסקי שאל כמה כסף בנק לאומי צריך לשים בערוץ, והיו"ר ביטן הגיב כי הבעיה היא שהבנק מחליט שלא לפרסם בכלל וחושב שאנחנו עובדים אצלו. ח"כ שלום דנינו ציין כי בית משפט השלום בב"ש פסק נגד בית דפוס שסירב לבצע עבודה של אגודת הלהט"ב, ואמר כי חוות הדעת של רשות התחרות לא רצינית ומעמיקה.
הדיון בין חברי הכנסת הפך סוער, וח"כ קטי שטרית ציינה כי הערוץ הוא בית לצופים רבים במדינה "השקופים מה שנקרא". היא הוסיפה כי העריכה בערוץ 14 אינה מגמתית, לעומת מה שקורה בערוצים האחרים. באשר לכתבה שעשו עליה בערוץ 13 ציינה כי ערכו אותה עריכה מגמתית. ח"כ סאקס פרידמן אמרה כי הייתה רוצה להכריח לפרסם בעין השביעית ושאלה אם זה בסדר, וח"כ שטרית הישיבה: "כותבים עלינו שם דברים הכי קשים שיכולים להיות". על רקע הדברים ביקש היו"ר ביטן מנציגי ערוץ 14 לתת מקום גם לאופוזיציה.
מנכ"ל ערוץ 14, אריאל אדרי, ציין כי מעל רבע מיליון בתי אב צופים כל יום בערוץ, ו-62% מהם לא צופים בערוצים אחרים ולכן זו הדרך של מפרסמים להגיע אליהם. "הנתח המסחרי שלנו הוא 23.2%, אבל קיבלנו 0% מנתח הפרסום של בנק לאומי. שום שיקול מסחרי עסקי לא יכול להיות פה. זה חרם מאורגן שמטרתו לפגוע בערוץ ולסגור אותו". היועץ המשפטי של הערוץ, עו"ד יגאל דנינו, ציין כי הרשות השנייה מפקחת על התוכן של הערוץ וזה לא נכון לטעון שהוא מתחת לסף שאסור לפרסם בו. "בנק שהבעלים שלו זה הציבור ומקבלי ההחלטות בו לא מפרסמים בערוץ – זה בניגוד לחובה שלהם לפעול לטובת הבנק", אמר.
ח"כ שטרית העירה "יש לכם את ערוצים 11, 12, 13 כשופרות זה בסדר, תגידו שאתם רוצים לסגור את הערוץ. ח"כ טל מירון השיבה "אתם כבר 40 שנה בשלטון, די עם ההתבכיינות". נציג הערוץ הערבי הלא טי.וי, נחשון אקסלרד, קרא לחברות הכנסת להפסיק את הצעקות ואמר: "אתם מביכים את עצמכם, זה לא נקרא לדבר". הוא הוסיף כי צריך לדבר גם על הטוטו וחברת החשמל שמנהלים כסף ציבורי ולא השקיעו אגורה בפרסום בערוץ הערבי ואפילו לא פנו לקבל הצעת מחיר.
אילן סמיש, הפעיל באחים לנשק ופורום ההייטק למעל ישראל, אמר כי בעבר אפילו התראיין בערוץ על הסטארט-אפ שלו, אבל מאז שהטון בערוץ השתנה בצורה קיצונית הוא אף קרא לבנק הפועלים להחרים אותו. נציג נוסף של אחים לנשק, אליאב אזולאי, הוסיף כי זאת לא זכות קנויה של ערוץ שיפרסמו אצלו, המפרסמים לא רוצים להיות מזוהים עם מסרים של הסתה ופייק ניוז כי זה לא מגביר מכירות. אברהם יעקב, שופט בדימוס ופעיל באחים לנשק, הוסיף כי הסירוב לפרסם אינו פגיעה בתחרות. היו"ר ביטן התייחס לדברים ואמר כי מהם עולה שהמגמה היא לסגור את ערוץ 14 – וזאת פגיעה בתקשורת ובתחרות.
יו"ר תנועת העצמאים, אורן בוטא, אמר כי הוא לא מסכים עם נציגי אחים לנשק אבל מכבד את דעתם. הוא הוסיף כי במשך 20-30 שנה ערוצים 12 ו-13 לא השתפרו וכדיין יש בהם עריכה מגמתית, ולכן הוא צופה רק בערוץ 14. לדבריו, אנשי שמאל מסרבים להגיע לערוץ כדי לא להיחשף במערומיהם.
בתום הדיון סיכם היו"ר ביטן ואמר כי לנושא יש השפעה על הדמוקרטיה. הוא ביקש מנציגי משרד המשפטים ורשות התחרות לשקול את הדברים שעלו בישיבה, ולהעביר התייחסויות. "אני לא רוצה לבצע תיקון חקיקה, לא משנה איזה ערוץ זה – לא יכול להיות דבר כזה שפוגעים בו על מנת לסגור אותו, הם אומרים את זה במפורש", אמר היו"ר ביטן.
















