עמותת "הצלחה" הגישה (20.10.2024) עתירה דחופה לבג"ץ בניסיון למנוע משבר חמור בתאגיד השידור הציבורי. העתירה מתריעה על סכנה מיידית לשיתוק מוחלט של מועצת התאגיד, הגוף המפקח על פעילותו, ומבקשת להאריך את כהונתם של שניים מחבריה.
ב-18 בנובמבר 2024 צפויה כהונתם של חמישה מתוך עשרת חברי המועצה המכהנים להסתיים. שלושה מהם – יו"ר המועצה גיל עומר, פרופ' דוד אלכסנדר והגב' אהובה פיינמסר – מסיימים את כהונתם השנייה והאחרונה על פי חוק. שניים נוספים – פרופ' מנחם בן ששון והגב' מיכל רפאלי כדורי – מסיימים קדנציה ראשונה וניתן להאריך את כהונתם.
על פי החוק, מועצת התאגיד חייבת מינימום של שבעה חברים כדי לקיים דיונים ולקבל החלטות (קוורום חוקי). אם לא תוארך כהונתם של בן ששון ורפאלי כדורי, יישארו במועצה רק חמישה חברים – פחות מהמינימום הנדרש. המשמעות היא שיתוק מוחלט של המועצה, שתאבד את יכולתה לפקח על פעילות התאגיד, לאשר תקציבים ולקבל החלטות מהותיות.
שר התקשורת, שלמה קרעי, דחה את בקשת העותרת להארכת המינויים. במכתב תשובה מה-8 באוקטובר, טען השר כי אינו יכול לפעול ללא המלצת ועדת האיתור. בנוסף, הטיח השר במועצה טענות כלליות על אי מילוי חובותיה החוקיות, וציין לגבי סיום כהונת חלק מחבריה כי "יפה שעה אחת קודם".
העותרת מצביעה על פרדוקס מטריד: ועדת האיתור, שאמורה להמליץ על מינויים חדשים, משותקת כבר למעלה משנתיים. יתרה מזאת, כעת תלויה ועומדת עתירה נגד מינוי יו"ר הועדה, השופט בדימוס משה דרורי, והרכב הוועדה טרם הושלם. בית המשפט אף הורה להקפיא את פעילות הוועדה עד להכרעה בעתירה.
זו אינה הפעם הראשונה שעמותת "הצלחה" נאלצת לפנות לבג"ץ בעניין מינויים בתאגיד השידור. בעבר, עתירות העמותה הובילו למינוי חברי מועצה חדשים. העמותה מזכירה כי ב-2016, בעקבות עתירתה, מונתה המועצה הראשונה של התאגיד לאחר עיכוב ממושך מצד ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו.
כיום מכהנים במועצה עשרה חברים, פחות מההרכב המלא של 12 הנדרש בחוק. חסרים נציג ציבור בעל ניסיון בחינוך או שידורי ילדים ונוער, ומשפטן בעל ניסיון באסדרה. מינוי אחד נוסף (של עליזה דיין-חממה) תלוי ועומד בעתירה קודמת של העמותה.
העותרת טוענת כי הפתרון המעשי היחיד למשבר הוא הארכת כהונתם של בן ששון ורפאלי כדורי, שכבר הביעו נכונות להמשיך בתפקידם. לטענתה, יש לראות בהמלצת ועדת האיתור המקורית שניתנה למינוים הראשון ככזו המאפשרת גם את הארכת כהונתם, במיוחד בהתחשב בנסיבות החריגות.
העתירה מבקשת מבג"ץ שלושה דברים:
- צו ביניים שיאריך את כהונת שני חברי המועצה עד להכרעה בעתירה
- צו המורה לשר התקשורת לחדש את מינוים
- הנחיה מהיועצת המשפטית לממשלה לשר התקשורת לפעול להארכת המינויים
נותרו פחות מחודשיים עד למועד סיום כהונת חמשת חברי המועצה, והעותרת מזהירה כי כל עיכוב נוסף יחריף את הפגיעה בעצמאות ובחוסן תאגיד השידור הציבורי.
השופט חאלד כבוב הורה להגיב על הבקשה לצו ביניים עד ה – 6 בנובמבר.
















