המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), מאיר לוין, פרסם חוות דעת חריפה נגד הצעת חוק שמבקשת להסדיר את מדידת נתוני הצפייה בטלוויזיה. על פי חוות הדעת, שניתנה על דעת היועצת המשפטית לממשלה, ההצעה "גורמת לפגיעה חמורה ובלתי מידתית בזכות לפרטיות ובזכות לחופש הביטוי והעיתונות".
ההצעה, שתידון בוועדת השרים לחקיקה, מבקשת להסמיך את שר התקשורת לקבוע מערכת למדידת נתוני צפייה בטלוויזיה. על פי ההצעה, כל ערוץ טלוויזיה ופלטפורמת שידור יחויבו להשתמש במערכת זו ולשדר את הנתונים לצופים בשעות השיא. בנוסף, המשדרים יידרשו להעביר דיווח חודשי למאסדר הרלוונטי, ואחת לשנה תפורסם סקירה מקיפה באתר משרד התקשורת.
כיום, נתוני הצפייה (רייטינג) נמדדים באופן וולונטרי על ידי "ועדת המדרוג" במדגם מוגבל של משקי בית שהסכימו לכך, וללא מעורבות ממשלתית. המטרה העיקרית של המדידה היא תמחור זמן מסך עבור מפרסמים. לעומת זאת, ההצעה החדשה מבקשת לכפות איסוף שיטתי של נתוני הצפייה מכלל הציבור, ללא קבלת הסכמה מפורשת.
חוות הדעת מעלה מספר חששות מרכזיים:
- פגיעה בפרטיות: איסוף כפוי של מידע רגיש שעשוי לחשוף תחומי עניין, דעות, אמונות ונטיות אישיות של הצופים.
- חשש לאפקט מצנן: החשיפה של הרגלי הצפייה בפני גורם שלטוני-פוליטי עלולה להשפיע על בחירות התוכן של הצופים.
- פגיעה במגוון התוכני: פרסום נתוני הצפייה בזמן אמת עלול לעודד צפייה בערוצים פופולריים ולפגוע בתכנים מסוגות שונות, כמו תעודה או סוגה עילית.
המשנה ליועמ"ש ציין כי משרד התקשורת מקדם בימים אלה תזכיר חוק שידורים הכולל הסדר אחר בעניין מדידת רייטינג, והמליץ כי המשך בחינת הנושא ייעשה במסגרת הצעת החוק הממשלתית.
חוות הדעת מסתיימת בקביעה כי בדברי ההסבר להצעת החוק לא מוצגת תכלית שיכולה להצדיק את הפגיעה החמורה בזכות החוקתית לפרטיות, וכי אין בה התייחסות לעמידה במבחני פסקת ההגבלה הקבועים בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו.
ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את הצעת החוק של חבר הכנסת שלום דנינו בנושא שינוי שיטת מדידת הרייטינג. ההצעה צפויה לעלות לדיון בכנסת לקריאה ראשונה, ולאחר מכן תועבר לדיון מעמיק בוועדת הכלכלה. ההצעה מעוררת התנגדות נחרצת בקרב גופי התקשורת, הרואים בה מהלך שנועד לפגוע בערוצי התקשורת המסחריים ובתאגיד השידור הציבורי. צפוי להתפתח מאבק משמעותי סביב הליך החקיקה.
עיקרי החוק החדש כוללים:
– העברת האחריות על מדידת הרייטינג למשרד התקשורת
– קביעת שיטת המדידה על ידי המשרד
– חובת פרסום נתוני צפייה בשעות שיא (פריים-טיים) באופן מקוון בערוצי השידור המרכזיים
– חובת דיווח חודשית של משדרי הטלוויזיה לגוף המפקח על נתוני הצפייה המפורטים
– הגשת דוח שנתי מקיף לשר התקשורת
– פרסום כלל הדוחות לציבור באתר האינטרנט של משרד התקשורת
חשוב לציין כי שיטת המדידה הנוכחית מבוססת על שיתוף פעולה הדוק בין הערוצים והמפרסמים, המעניקים אמון מלא בוועדת המדרוג. קיים ספק משמעותי לגבי היתכנות הצלחתה של שיטת מדידה חלופית ללא שיתוף פעולה דומה מצד הגורמים המעורבים.
הצעת החוק מעלה שאלות מהותיות לגבי עצמאות התקשורת, היחסים בין הממשלה לגופי התקשורת, ועתיד שוק הפרסום בישראל. הדיון בוועדת הכלכלה צפוי להיות מורכב ולכלול נציגים מכלל הגורמים המעורבים בענף.
















