מכתב חריף נשלח אתמול ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, דוד ביטן, ולחברי הוועדה, מאת מנכ"ל איגוד השידור האירופי (EBU), נואל קוראן, בו הוא מביע דאגה עמוקה מהכוונה להפריט את תאגיד השידור הישראלי או לקצץ בתקציבו.
במכתב המפורט, שנחשף בדיון היום בוועדת הכלכלה, מזהיר קוראן כי צעד שכזה עלול לפגוע לא רק בנוף התקשורתי הישראלי, אלא גם ביסודות הדמוקרטיים ובמוניטין הבינלאומי של המדינה. "פירוק או הפרטת גוף שידור ציבורי הוא צעד חסר תקדים כמעט בהיסטוריה התקשורתית האירופית", כותב קוראן.
ה-EBU, המייצג ארגוני תקשורת ציבוריים ב-56 מדינות באירופה וצפון אפריקה, מדגיש כי הפרטת התאגיד תוביל כמעט בוודאות להוצאתו מהאיגוד. משמעות הדבר היא אובדן הגישה לאירועים בינלאומיים מרכזיים, כולל תחרות האירוויזיון – שהייתה התוכנית הנצפית ביותר בישראל בשנה שעברה – וזכויות שידור למונדיאל 2026.
נקודה משמעותית נוספת שעולה מהמכתב נוגעת לרשת חילופי החדשות של האיגוד. קוראן מציין כי סיקור האירועים של ה-7 באוקטובר על ידי כאן היה החומר המופץ והנצפה ביותר באירופה באותה תקופה דרך רשת זו. "החלשה או פירוק של המוסד עלולים ליצור ואקום בהפצת חדשות אמינות, הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית", הוא מתריע.
הנתונים שמציג האיגוד מראים כי 76% מהמימון של גופי השידור הציבורי באירופה מגיע מהציבור, מה שמדגיש את הקשר הייחודי בין ארגוני תקשורת ציבוריים לקהל שלהם. בנוסף, גופים אלה מהווים משקיעים משמעותיים בתעשיות היצירה ועל פי מחקרים בינלאומיים, אינם מעוותים את שוק התקשורת.
ישראל חברה באיגוד השידור האירופי מאז 1957, וחברותה מאפשרת לה להשתתף באירועים בינלאומיים מרכזיים ולהציג את התרבות והחדשנות הישראלית לעולם. קוראן מדגיש כי "אף גוף תקשורת אחר בישראל לא יכול, או ללא חברות ב-EBU, לא יוכל לגשת לרשת הבינלאומית הזו".
בסיום מכתבו, מציע מנכ"ל האיגוד לקיים דיאלוג ולספק כל תמיכה נדרשת כדי להבטיח את עתיד השידור הציבורי בישראל. "אנו מפצירים בכם לשקול בזהירות את ההשלכות הרחבות של הפרטת התאגיד או צמצום המימון שלו ויכולתו לפעול באופן בר-קיימא ועצמאי", הוא כותב.
















