הצעת החוק של ח"כ אביחי בוארון (הליכוד) שלפיה תקציב תאגיד השידור הציבורי ייקבע על ידי הממשלה במקום מועצת התאגיד אושרה בקריאה טרומית ברוב של 55 תומכים מול 47 מתנגדים. החוק יאפשר קיצוץ בתקציב התאגיד ויגביר את תלותו בממשלה שתהיה שמחה לסגור את פעילות חברת החדשות שלו.
במקביל תאגיד השידור הישראלי ("כאן") הגיש אתמול (6.11.24) תגובה נחרצת לבג"ץ בה הוא מביע התנגדות להצעת חוק המבקשת להכפיף את תקציבו לאישור הממשלה. התגובה הוגשה במסגרת עתירה שהוגשה על ידי עמותת "הצלחה" בנוגע להארכת כהונתם של חברי מועצת התאגיד.
על פי התגובה, הצעת החוק תפגע באופן אנוש בעצמאות התאגיד ובעקרונות הבסיסיים עליהם הוא הושתת מיום הקמתו. התאגיד טוען כי הכללת תקציבו בתקציב המדינה והכפפתו לאישור הממשלה תיצור פתח להתערבות ממשלתית בתכני השידור ובפעילות התאגיד כולה.
"מדובר בפגיעה קשה בחופש העיתונות ובדמוקרטיה בכלל", נכתב בתגובה. התאגיד מזהיר כי הממשלה תוכל להשתמש בסמכותה לשנות או לבטל פרטים בתקציב כאמצעי לחץ על תכני השידור, דבר שיוביל ל"אפקט מצנן" על פעילות התאגיד.
הרקע להקמת התאגיד ב-2014 כלל במפורש מנגנון מימון עצמאי שאינו חלק מתקציב המדינה, וזאת כדי למנוע התערבות פוליטית. עיקר המימון כיום מגיע מאגרת הרכב הנגבית על ידי משרד התחבורה.
התאגיד מציין כי מעבר לפגיעה בעצמאותו, הצעת החוק עלולה לפגוע ביכולתו לעמוד במחויבויות חוקיות כמו השקעה בהפקות מקומיות ובחטיבת החדשות. כמו כן, היא עשויה להוביל לפיטורי עובדים ולפגיעה בפרנסתם של אלפי משפחות בתעשיית התקשורת והטלוויזיה.
במקביל, התאגיד מתמודד עם אתגר מיידי נוסף – ב-18 בנובמבר 2024 צפויה להסתיים כהונתם של חמישה מתוך עשרת חברי המועצה המכהנים. ללא מינוי או הארכת כהונה של לפחות שני חברי מועצה עד למועד זה, לא יהיה קוורום לפעילות המועצה, דבר שעלול לשתק את פעילות התאגיד.
















