נכון לעכשיו, במשרד התקשורת מתכוונים להמשיך כמתוכנן עם פרויקט סגירת רשתות דור 2 ו-3, חרף העובדה שמשטרת ישראל לא צפויה לפנות את רשת "ניצן" עד סוף השנה, כפי שנדרש ממנה וכפי שפרסמנו הבוקר https://zmanavir.co.il/cellular/28502/. משמעות הדבר היא כי המשרד שואף להקצות לפלאפון ולסלקום את תדרי ה־800 מגה־הרץ, בהתאם להתחייבות שניתנה להן – התחייבות התלויה בסגירת רשת "ניצן". כתוצאה מכך, שתי החברות ייאלצו לפעול במקביל לרשת המשטרתית, תוך תיאום הנדסי מורכב ומסובך, שיחייב – לפחות באופן זמני – התקנת מסננים (פילטרים) שימנעו הפרעות הדדיות בין הרשתות. יש אף הסבורים כי גם רשת "ניצן" תיאלץ להצטייד בפילטרים, מה שיטיל את נטל המימון על החברות הסלולריות, אם ירצו תדרים נקיים לשימוש.
על פי שיחות עם בכירים בענף, ייתכן שסלקום תדרוש ממשרד התקשורת שלא לסגור את רשת הדור השלישי שלה בתחום 850 מגה־הרץ, אם רשת "ניצן" לא תפונה כמתוכנן. מהלך כזה יהווה מכה קשה לתכנית האסטרטגית של המשרד, אך לסלקום תהיה עילה לטעון כי המדינה לא עמדה במחויבותה ולכן אין באפשרותה להתקדם עם סגירת הדור השלישי.
כזכור, לאחרונה נחשף כי סלקום החליטה שלא להיכנס לניסוי בתחום ה־800 מגה־הרץ, בשונה מפלאפון שהחליטה לפעול בכל הכוח https://zmanavir.co.il/cellular/28418/. הסיבה לכך היא שסלקום, בניגוד לפלאפון, אינה מאמינה להבטחות משרד התקשורת שלפיהן רשת "ניצן" תיסגר עד סוף השנה. בשל כך, החברה נמנעה מרכישת ציוד ולא פתחה בניסויים, ומבחינתה היא שומרת על עמדה פסיבית עד לקבלת התדרים שהובטחו לה – נקיים מהפרעות.
חשוב לציין כי סלקום, בהיותה החברה הגדולה בשוק, זקוקה לתדרים החדשים והנקיים כדי להעביר את כלל לקוחותיה מדור 2 ו-3 לרשתות דור 4 ו-5, ולספק שירותים מתקדמים ויעילים יותר.
השלכות סירובה של המשטרה לפנות את רשת "ניצן" נוגעות גם לאסדרה הכוללת של שוק התדרים. אם סלקום לא תסגור את רשת ה־850 מגה־הרץ שלה, תיגרם פגיעה מהותית במהלך של פרטנר בתחום 900 מגה־הרץ, בשל הפרעות הדדיות שיגרמו בתדר העולה (uplink), תופעה הידועה בשם מודולציה. המשמעות היא תקיעת מהלך כולל של הסדרת הספקטרום בישראל.
יתרה מכך, התוכנית להקמת רשת חירום לאומית משותפת למשטרה ולפיקוד העורף – פתרון שיכול היה לייעל את מערך הקשר הביטחוני ולספק חלופה ראויה ל"ניצן" – עומדת ככל הנראה בפני גניזה. פיקוד העורף מחויב לסגור את רשת "ברק כתום" המיושנת, ובמשרד התקשורת קיוו כי פרויקט משותף חדש יתבסס על תדרים מאוחדים. אלא שכעת אין לכך תוחלת, והיוזמה הזו יורדת מהפרק.
השורה התחתונה ברורה: משטרת ישראל מתגלה כגוף חלש טכנולוגית, חסר בכוח אדם מקצועי ומתמודד עם קשיים תקציביים חמורים. התקוות שנתלו ביכולתה לנהל פרויקט תשתית בסדר גודל לאומי נראות בדיעבד מופרזות. עם זאת, גם משרד האוצר – באמצעות החשב הכללי – נושא בחלק מהאחריות. אף כי החשכ"ל פועל נכון בדרישתו להכניס תחרות לפרויקט ולצמצם את תלותה של המשטרה בחברת מוטורולה סולושנס, הוא עושה זאת תוך הפעלת לחץ כבד על גוף שלא כשיר לנהל את המהלך בכוחות עצמו.
מוטורולה סולושנס, שהשתרשה כספק הבלעדי של רשת "ניצן", הפכה כמעט לאיבר אינטגרלי במשטרת ישראל. מדובר בפרויקט בעלות של מאות מיליוני שקלים, והדרישה לערוך מכרז שקופה ונכונה. אלא שהמשטרה, הלכה למעשה, אינה מסוגלת לכך – לא מבחינה מקצועית, לא תקציבית ולא ניהולית. היא נשענת לחלוטין על מוטורולה, שמודעת למצב ומנצלת אותו. הפתרון מחייב החלטה ממשלתית ברורה: או השקעת משאבים בהקמת רשת חדשה ותחרותית, או קבלת עיכובים שיטילו צל כבד על מהפכת התקשורת הסלולרית בישראל.
















