חברת סלקום החליטה להימנע מכניסה לניסוי בתחום תדרי ה-800 מגה-הרץ, בעיקר מחשש שמשטרת ישראל לא תפנה את רשת "ניצן" במועד שקבע משרד התקשורת. בשל חשש זה ומסיבות נוספות, החברה העדיפה להמתין עד סוף השנה ולעקוב אחר התקדמות פינוי הרשת המשטרתית, וכן לבחון את התקדמות הניסוי של מתחרתה, חברת פלאפון. כפי שדווחנו בשבוע שעבר, פלאפון כבר החלה בתיאומים מול המשטרה ומתכוונת להשתלב בניסוי באופן מלא, מתוך הבנה כי לאחריו תוכל להפעיל את התדרים החדשים באופן מסחרי מלא.
חשוב להדגיש כי הרשת של סלקום, מבחינת מיקומה בספקטרום התדרים, ממוקמת קרוב יותר לתדרים של רשת ניצן (850 מגה-הרץ), ולכן עבודת התיאום מול המשטרה נעשית מורכבת יותר עבורה בהשוואה לפלאפון. בנוסף, קיימות עדויות לכך שרשת המשטרה "חורגת" בעוצמות השידור שלה, מה שעלול לגרום להפרעות משמעותיות יותר לסלקום מאשר לפלאפון, שממוקמת רחוק יותר מרשת ניצן בספקטרום התדרים. סלקום הבהירה שתשקול לעשות את הניסוי ב – 2026.
אתגרי תקציב ולוחות זמנים
האתגר המרכזי בסיטואציה הנוכחית הוא העובדה שמשטרת ישראל טרם קיבלה את התקציב הדרוש לפרויקט פינוי הרשת שלה. מדובר בפרויקט בעל השלכות משמעותיות על אסדרת כלל ספקטרום התדרים בישראל, ועלותו גבוהה מאוד למשטרה ולתקציב המדינה.
לפי הערכות מומחים בתחום התקשורת, עלות הפרויקט היא מאות מיליוני שקלים, סכום משמעותי שמחייב הקצאה תקציבית ייעודית. מעבר לכך, המשטרה אינה הגוף המקצועי האידיאלי לניהול פרויקט טכנולוגי מורכב מסוג זה, ויכולות הביצוע וכוח האדם המקצועי העומדים לרשותה מוגבלים מדי להובלת מהלך בסדר גודל כזה.
לחץ הזמן וסיכויי ההצלחה
לחץ הזמן להשלמת המעבר והקמת רשת חדשה עד סוף השנה נראה כמעט בלתי מעשי, ולכן ההערכה הרווחת היא שקיים סיכוי גבוה יותר שרשת ניצן תישאר במקומה הנוכחי מאשר שתפונה בהצלחה במועד. מצב זה מובן היטב הן בסלקום והן במשרד התקשורת, ומהווה מקור לדאגה רבה.
המורכבות הטכנולוגית
חשוב להבהיר כי פינוי רשת ניצן מתוכנן להתבצע במקביל לסגירת רשתות דור 2 ודור 3 (2G, 3G) בישראל, דבר שמגביר את המורכבות של התהליך ומשליך על היבטים רבים במערך התקשורת הסלולרית בישראל. מדובר בתהליך שינוי טכנולוגי מערכתי עם השפעות רוחב משמעותיות על שוק התקשורת כולו. אגב, מרבים לדבר על פלאפון וסלקום וההשפעה החיובית של תוספת התדרים החדשים אבל חשוב לציין במקביל שגם עבור פרטנר מדובר בשינוי מבורך שכן התזוזה בתדרים ב – 2026 בתוך תחום ה – 900 מגה הרץ שבו היא נמצאת היום, יסייע לה רבות עם תדרים נקיים ללא הפרעות.
ההקצאה של תדרי ה-800 מגה-הרץ היא קריטית במיוחד לשיפור הכיסוי בפריפריה ובאזורים מרוחקים, שכן תדרים אלה מתאפיינים ביכולת חדירה טובה יותר למבנים ובטווח כיסוי נרחב יותר גם עבור ה – 5G. על פי מחקרים בינלאומיים, שימוש בתדרי 800 מגה-הרץ עשוי להפחית את עלויות הקמת הרשת בכ-40% בהשוואה לתדרים גבוהים יותר, מה שמסביר את החשיבות הרבה שמייחסות חברות הסלולר לפינוי המוצלח של רשת ניצן.
















