הצעת החוק נגד סים אנונימי נפלה בועדת השרים לחקיקה
יוזמת ישראל ביתנו לחייב זיהוי מלא וצילום תעודת זהות ברכישת סים בתשלום מראש לא תקודם בשלב זה, לאחר התנגדות מקצועית-משפטית ובתמיכת משרד התקשורת
הצעת החוק שנועדה לצמצם את התופעה של שימוש בסימים אנונימיים לצרכים פליליים לא עברה בועדת השרים לחקיקה, ולא צפויה להתקדם במתכונת הנוכחית. היוזמה https://zmanavir.co.il/cellular/31707 ביקשה להסדיר את מכירת כרטיסי ה-SIM בתוכניות Prepaid ולחייב זיהוי מלא של הרוכשים, כחלק ממאבק בהונאות טלפוניות, סחיטה, התחזות ושימושים פליליים נוספים.
את ההצעה הובילו חברי הכנסת מישראל ביתנו, בהם חמד עמאר, אביגדור ליברמן, עודד פורר, יבגני סובה, שרון ניר ויוליה מלינובסקי. לפי ההצעה, מוכרי סים בתשלום מראש היו נדרשים לתעד את פרטי הרוכש, כולל שם מלא ומספר תעודת זהות, לתעד את מקום ומועד הרכישה, לשמור צילום תעודת זהות, ולהעביר את הנתונים למשרד התקשורת לצורך הקמת מאגר מרכזי. לצד זאת הוצעה גם סנקציה פלילית כלפי מוכר שלא יעמוד בחובת התיעוד.
הערכה מדוע ההצעה נפלה
ההערכה המקצועית היא שהדיון לא נסב רק סביב המטרה המוצהרת של צמצום פשיעה, אלא בעיקר סביב האופן שבו ההצעה ביקשה להשיג אותה. במוקד הביקורת עמדה פגיעה אפשרית בפרטיות בשל איסוף נתונים רחב, כולל צילום תעודת זהות, והקמת מאגר מידע מרכזי בהיקף ארצי – מהלך שמעלה שאלות של מידתיות, שימוש משני במידע ושמירה לאורך זמן. בנוסף, מאגר מרכזי עם נתוני זיהוי נחשב יעד רגיש מבחינת אבטחת מידע, כך שכל דליפה או פריצה עלולות להפוך את הנזק לציבור לרחב יותר מהתועלת שבחקיקה.
נקודת מחלוקת נוספת היא ההיבט היישומי: הטלת חובת תיעוד מפורטת על נקודות מכירה רבות ומגוונות, לצד איום בסנקציה פלילית, נתפסת כמנגנון אכיפה מורכב שעלול ליצור טעויות בשטח, מחלוקות משפטיות, ואכיפה לא אחידה. הערכה היא שיוזמי הצעת החוק ינסו לקדם אותה בדרכים אחרות או לאחר הבחירות.
















