הצעת חוק: חובת זיהוי ורישום לרוכשי כרטיסי SIM אנונימיים בישראל
חברי כנסת מישראל ביתנו מבקשים להקים מאגר במשרד התקשורת ולחייב צילום תעודת זהות בעת רכישת סים בתשלום מראש; עונש מאסר למוכר שלא יתעד
חברי הכנסת חמד עמאר, אביגדור ליברמן, עודד פורר, יבגני סובה, שרון ניר ויוליה מלינובסקי הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק לתיקון חוק התקשורת (בזק ושידורים), שמטרתה להסדיר לראשונה בישראל את מכירת כרטיסי ה-SIM האנונימיים ולחייב זיהוי מלא של הרוכשים.
לפי ההצעה, כל מי שעוסק במכירת כרטיסי SIM אנונימיים יחויב לזהות את הרוכש, לתעד את פרטיו ולנהל מרשם הכולל שם מלא, מספר תעודת זהות, מקום ומועד הרכישה וכן צילום תעודת זהות. המידע יועבר למשרד התקשורת, אשר יקים מאגר מידע מרכזי שיכלול את פרטי כלל הרוכשים בישראל.
בהצעה מוגדר "כרטיס SIM אנונימי" ככרטיס המשמש קו טלפון בתוכנית תשלום מראש, כך שהגישה לקו מוגבלת בהתאם לסכום ששולם וזהות המשתמש אינה ידועה לספק השירות בעת הרכישה.
מאגר מידע ארצי וסנקציה פלילית
הצעת החוק קובעת כי משרד התקשורת ינהל מאגר מידע ייעודי המבוסס על הדיווחים שיתקבלו מהמוכרים. שר התקשורת יוסמך לקבוע בתקנות מי מגורמי האכיפה יהיה רשאי לעיין במאגר ואופן העיון בו.
בנוסף, מוצע לקבוע סנקציה פלילית: מוכר שימכור כרטיס SIM אנונימי מבלי לבצע זיהוי ותיעוד כנדרש צפוי לעונש של עד שישה חודשי מאסר.
הצעת החוק כוללת גם הוראות לעניין אבטחת המאגר ומזעור הפגיעה בפרטיות, לרבות חובת התייעצות עם הרשות להגנת הפרטיות ועיגון תחולת חוק הגנת הפרטיות על המאגר החדש כמו כן נקבע כי אדם יהיה רשאי לפנות למשרד התקשורת בבקשה לתקן או למחוק מידע שאינו נכון או שאינו מעודכן, והמשרד יחויב להודיע על החלטתו בבקשה.
הרקע: שימוש פלילי גובר בכרטיסי SIM אנונימיים
בדברי ההסבר להצעה מציינים היוזמים כי בעשור האחרון חלה עלייה חדה בשימוש לרעה בכרטיסי SIM אנונימיים לצרכים פליליים ובהם הונאות טלפוניות, סחיטה, התחזות, פשיעה מאורגנת ואף פעילות טרור. לטענתם, האפשרות לרכוש כרטיסי סים ללא הזדהות מקשה על גורמי האכיפה לאתר עבריינים ומאפשרת טשטוש זהות שיטתי. בעוד שבמדינות רבות בעולם כבר קיימת רגולציה מחמירה בתחום, בישראל טרם הוסדרה הסוגיה באופן מפורש.
אם תאושר ההצעה, שוק ה-Prepaid בישראל ישנה את פניו באופן מהותי. מודל הרכישה האנונימי ייעלם בפועל, והאחריות לזיהוי ותיעוד תוטל לא רק על המפעילים הסלולריים אלא גם על רשתות שיווק, חנויות אלקטרוניקה וגורמים נוספים המשמשים נקודות מכירה.
כעת תידרש ועדת הכלכלה של הכנסת לבחון את האיזון בין הצורך בהענקת כלים אפקטיביים לגורמי האכיפה לבין הפגיעה האפשרית בפרטיות הציבור, ואת ההשלכות התפעוליות והרגולטוריות על שוק הסלולר בישראל.

















נוהל מקובל במדינות רבות. השימוש הפיחלי והמסחרי על גבול הפלילי במאות אלפי סימים בישרלא הוא נגע רע ואכן גיע הזמן ללהעביר את הנוהג הזה מהעולם נכון יש שיטענו שיש כאן פכיעה בפרטויות אבל כל אחד יודע שאם המשטרה השבכ המוסד וכל גורם ממשלתי מיומן אחר יערצה, הוא יוכוחל לעקוב אחרי הטלפון החכם בכל מקום ואחרי כל אחד. מי שישר ולא פועל נגד החוק לא צריך להיות מוטרד מכך. העקיר שהמאגר הזה ישימר באופן מבואבטח בפי שיש לעשות על מאגרים עמכמו תעודות זהות דרכונים ועוד.