משרד התקשורת שוקל הקצאת תדרים חדשים לסלולר: 1,500 מגה הרץ ו-600 מגה הרץ
ועדת המכרזים בראשות אלעד מקדסי בוחנת הרחבת מפת התדרים לצד הסדרת תדרי 1,800 מגה הרץ. אלא שהמהלך, למרות הפוטנציאל, נתקל כבר כעת במגבלות תמיכת ציוד ומכשירים
משרד התקשורת שוקל לראשונה להקצות למפעילים הסלולריים תחומי תדר חדשים, כך נודע לזמן אוויר. מדובר בתדרים בתחום ה-1,500 מגה הרץ SDL (Supplemental Downlink) וב-600 מגה הרץ. ההצעה היא חלק מהמנדט שקיבלה ועדת המכרזים בראשות מנכ"ל המשרד, אלעד מקדסי, שאמורה לטפל גם בהקצאה מחדש של תדרי ה-1,800 מגה הרץ, כפי שפרסמנו אתמול https://zmanavir.co.il/cellular/32087.
בניגוד להליך טכני של הארכת שימוש בתדר קיים, מדובר במהלך שעשוי לשנות את מבנה הרשתות בישראל במיוחד כשנראה שהמפעילים בישראל יידרשו להיכנס להשקעות בציוד חדש וכשמרבית ציוד הקצה עדיין לא תומך.
תדרים עם תפקידים שונים
תדרי 1,500 מגה הרץ מסוג DL אינם תדר סלולר “רגיל”, אלא שכבת קיבולת משלימה. הם מיועדים להזרים יותר נתונים מהרשת למכשיר, בעיקר באזורים עמוסים. המשמעות היא שיפור פוטנציאלי בביצועים, אך רק כאשר הם פועלים לצד תדרים אחרים.
לעומתם, תדרי 600 מגה הרץ שייכים לשכבת הכיסוי. מדובר בתדר נמוך שמספק קליטה רחבה וחדירה טובה למבנים, ולכן הוא אטרקטיבי במיוחד עבור פריסה בפריפריה ושיפור קליטה בתוך מבנים. על הנייר, מדובר בשילוב אידיאלי – תדר אחד לקיבולת ותדר אחד לכיסוי, אך בפועל ספק אם המפעילים ירצו להיכנס לתחומים החדשים במיוחד כשכבר יש להם מפת דרכים ברורה.
החסם האמיתי: הרשתות לא מוכנות
בענף מציינים כי למפעילים בישראל אין כיום ציוד תומך פעיל לשני תחומי התדר הללו. המשמעות היא שהחברות יידרשו להשקעות בציוד רדיו, שדרוגי מערכות והטמעה ברשת. במקרה של תדרי 1,500 מגה הרץ, מדובר בתדרים שפועלים רק בשילוב עם תדרים אחרים, ולכן דורשים יכולות מתקדמות של שילוב תדרים ותמיכה מלאה ברמת הרשת והמכשירים. ללא תמיכה רחבה במכשירי קצה, חלק מהתועלת פשוט לא יתממש.
בתדרי 600 מגה הרץ האתגר שונה. למרות שמדובר בתדר אטרקטיבי מבחינת כיסוי, הוא אינו חלק ממפת התדרים האירופית שעליה נשען השוק הישראלי שהתדרים בשכבת הכיסוי בו הם בתחום ה – 800 וה – 900 מגה הרץ.
למרות זאת נראה שהמשרד רוצה לשמוע את העמדות המקצועיות של המפעילים או גורמים נוספים כדי לקבל החלטה האם ואיך כדאי להקצות את התדרים.
















