החלטת בית המשפט המחוזי אתמול להוציא צו מניעה זמני האוסר על הוט לעשות שימוש בתכני הטלוויזיה של קשת באמצעות צפייה נדחית (catch up ו-start over) בפלטפורמת האינטרנט של הוט, היא ניצחון גדול לקשת. יש המנסים לטעון שגם הוט מרוויחה משהו מההחלטה, אבל בהוט התחושה היא קשה.
בשורה התחתונה הוט צריכה להחליט בתוך שבועיים האם היא משלמת לקשת עבור צפייה נדחית (catch up ו-start over) בפלטפורמת האינטרנט שלה או שממשיכה לשדר את תכני קשת באופן ליניארי בלבד. מכיוון שקשה היום למצוא ציבור שיסכים לרכוש מוצר שלא כולל צפייה נדחית (אלא אם כן יש לו עדיין ממיר מקליט בבית) ניתן להניח בסבירות גבוהה שהוט תוותר ותשלם לקשת. שלא יקל הדבר בעיני הקורא. המשמעות של ההחלטה היא שבית המשפט נתן חותמת רשמית והכיר בזכויות של קשת בצפייה הנדחית, ועשה הפרדה לעומת השידור הליניארי שם קבע שהוט תוכל לשדר את קשת באיכות HD, שזו גם הייתה דרישה של קשת.
ההחלטה תופסת כמובן גם ברשת, אך לא רק. מה זה אומר על ערוץ 14 ואיפה זה מעמיד אותו במו"מ מול הוט? איפה זה מעמיד את תאגיד השידור שרק הולך ומתחזק וגם הוא דורש תמורה עבור הפצת שידוריו. יש המעריכים את ההחלטה בכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור הוט.
"כללי המשחק השתנו", אומר בכיר בשוק השידורים. "הברודקאסטרים נהיו חזקים והפלטפורמות נחלשו. הוט חשבה שביטול הוראת השעה פותרת אותה מתשלום לקשת והאחרונה טענה או קיי אנחנו חייבים לשדר אתכם אבל זה לא אומר שאנחנו חייבים לתת לכם על הדרך גם את הצפייה הנדחית. על זה תשלמו". לדבריו הניסיון של הוט להציג כאילו יש לה כאן הישג כלשהו זה שטויות "זה כמו להפסיד במשחק כדורגל 5-1 ולהגיד שבכל זאת הבקעת גול".
הסיבה שהוט סירבה לשלם לקשת ברורה. היא ניסתה לנצל את סיום הוראת השעה ולחסוך המון כסף בהוצאה על תוכן, במיוחד על תוכן של מתחרה שהוא גם יצרן התוכן המוביל בישראל, אלא גם הקים פלטפורמה. ניתוח יותר עמוק מלמד שספק אם מלכתחילה היה לה סיכוי לנצח במאבק הזה. לקשת יש פשוט יותר כוח וכלים. עכשיו היא גם בנתה פלטפורמה עצמאית בדמות FREE TV וכך היא מאגפת את הוט מכיוון נוסף. ב – FREE TV יש תוכן רחב מאד שכולל סרטים וסדרות וממשק מתקדם, אבל הוא גם כולל צפייה נדחית על מלא של כל תכני קשת. ואת כל זה ב – 39 שקל לחודש לפני הנחות השקה. אגב תכני קשת זה ספרייה לא רק של העונה האחרונה של ארץ נהדרת או אדיר מילר אלא של כל העונות מהתחלה ועד היום.
מי שאומר שאפשר להסתדר בלי זה, רואה את המציאות בדרך מאד מסוימת ולא יכול להבין את הסיטואציה דרך העיניים של הוט. אי אפשר בלי התכנים של קשת. הוט דוחפת את המעבר לסיבים בכל הכוח והיא נמצאת בפיגור גדול ביחס למתחרותיה. האם זה הגיוני שלקוחות סיבים של הוט יהיו מוכנים שלא יהיה להם תכונות של צפייה נדחית, ובלי VOD של ספריית קשת? זה אירוע שהוט לא יכולה להרשות לעצמה.
מנגד, צריך לזכור שבית המשפט גם הסיר את האיום שהיה לערוצי הברודקאסט להסיר את הערוץ שלהם מהפלטפורמות. הם לא יוכלו לאיים יותר שיורידו ערוץ וחלומות בלהות של הפלטפורמות שראו כתוביות ב – 12 ברייקים של קשת שתוך זמן קצר לא ניתן יהיה לראות את תכני קשת בהוט בצפייה הנדחית, נרפאו. שידור ליניארי ובאיכות HD של שידורי קשת יופצו בכל מקרה.
גורם בכיר בשוק השידורים אמר ל – zmanavir כי אם זה היה תלוי בו הוא היה נשאר על השידור הליניארי בלבד. "מי שרוצה לראות חתונמי או רוקדים עם כוכבים שיתייצב ויראה. בניגוד לרושם שנוצר בציבור, זה נכון שיש ביקוש גבוה לצפייה נדחית אצל כולם, ונכון שקשה בלי זה, אבל זה לא שאנשים מטורפים על זה ולא יכולים בלי זה. זה כמו צופה ספורט שרוצה לראות משחק כדורגל בלייב. הוא מתיישב ורואה".
הוט לדעתו בטראומה "נכון שהם חטפו חזק, אבל צריך לזכור שהסכין כבר לא על הצוואר במובן שלא יהיה להם את קשת בכלל. זה כבר אמור לתת להם מרווח נשימה". יחד עם זאת אמר שהוא "לא היה רוצה להיות במקום שהוט נמצאת בו היום".

















ומה לגבי הסכנה שקשת מהווה לדמוקרטיה? שהכוח שלה הפך לגורם מאיים?