20 מפעילים באירופה מעלים מחדש את סוגיית הדרישה מה – Hyperscalers לקחת חלק בהשקעות ברשתות התקשורת. המכתב נשלח על ידי ארגון המפעילים באירופה etno ומיועד למוסדות האיחוד האירופי ועליו חתומים ראשי החברות. סוגיית הנשיאה בנטל בהשקעות ברשתות סלולר ורשתות סיבים אופטיים היא נקודה שבאירופה הפכה בשנים האחרונות למרכזית וזאת על רקע הרווחיות העצומה של ה – Hyperscalers (אמזון, גוגל, פייסבוק, אפל ו – AWS) בניגוד לרווחיות הדועכת של חברות הטלקום הנדרשות להשקיע הון כדי לספק את הביקושים ללקוחות.
"העתיד של הקישוריות – המונעת על ידי רשתות סלולר וסיבים אופטיים מהירות ומאובטחות – תשמש בסיס לגל הבא של הטרנספורמציה הדיגיטלית באירופה. בתמיכת רשתות אלה, אירופה כבר רואה יישומים חדשים שמתפתחים בתחומי הבינה המלאכותית, המציאות המדומה והאינטרנט של הדברים. יותר יישומים צפויים בתחומים של ערים חכמות, תעשייה 4.0, המטה-וורס וחידושים עתידיים שעדיין לא תפסנו".
לדברי הכותבים "האיחוד האירופי הציב יעדי עשור דיגיטלי שאפתניים ל-2030 כדי לאפשר טכנולוגיות אלה, לתמוך בצמיחה במגוון תעשיות ולשפר את התחרותיות האירופית, תוך מתן הטבות רחבות היקף לאזרחים באמצעות שיפור הבריאות, החינוך, החקלאות, המזון, הביטחון והתחבורה. עם זאת, שינויים אלה גם יניעו דרישות חדשות מרשתות התקשורת. ללא ההשקעות הנחוצות, העשור הדיגיטלי האירופי ייכשל. ההשקעות העתידיות נמצאות תחת לחץ רציני ונחוצה פעולה רגולטורית על מנת להבטיח אותן".
"היום אנו קוראים למחוקקים באיחוד האירופי לשפץ את מסגרת הרגולציה הנוכחית בתקשורת ולאפשר למובילות התעשייה ולחברות קטנות ובינוניות באירופה להתחרות בזירה הגלובלית. עדכון מדיניות התדרים, קבלת הצורך בהיקף פעילות גדול כדי למנוע פיצול השוק, ותרומה הוגנת ופרופורציונלית מצד יוצרי התעבורה הגדולים ביותר לעלויות תשתית הרשת – צריכים להוות בסיס לגישה חדשה".
"המפתח לדיון זה הוא השקעות. האיחוד האירופי העריך כי יידרשו לפחות 174 מיליארד אירו של השקעות חדשות עד 2030 כדי לעמוד ביעדי הקישוריות. מגזר התקשורת כיום אינו חזק מספיק כדי לעמוד בדרישה זו, כאשר רבים מהמפעילים בקושי מרוויחים את עלות ההון שלהם. במקביל, תעבורת הנתונים גדלה באופן בלתי פוסק בקצב ממוצע של 20-30% מדי שנה – בעיקר הודות למספר קטן של חברות טכנולוגיה גדולות. צמיחה זו צפויה להימשך אך בתנאים הנוכחיים, כנראה שלא תניב תשואה מתאימה על ההשקעה. בזמן שמגזר התקשורת סיפק קישוריות משופרת, מחירי הקמעונאות לשירותי תקשורת באופן כללי ירדו בעשור האחרון במקביל לעלייה בעלויות. הטכנולוגיות החדשות יעלו את הדרישות מהתשתית הרשתית הבסיסית, מה שיגדיל עוד יותר את העלויות".
"מסיבות אלה, מפעילי התקשורת האירופיים קוראים למחוקקי האיחוד האירופי להבטיח תרומה הוגנת מאותן החברות שנהנות ביותר מהתשתית שאנו בונים ומפעילים. מנגנון כזה צריך לעקוב אחר היקף מוגדר וממוקד המתייחס רק ליוצרי התעבורה הגדולים ביותר, תוך הוצאת ספקי התוכן והיישומים הקטנים יותר. הוא יכול לכלול שקיפות ודיווח על התרומות שהתקבלו כך שהמפעילים ישקיעו ישירות בתשתית הדיגיטלית של אירופה".
אמצעי זה יאזן מחדש את כוחות השוק לאורך שרשרת הערך, תוך התייחסות לחוסר האיזון הנוכחי: חברות הענק של הטכנולוגיה לא משלמות כיום כמעט עבור הובלת הנתונים ברשתות שלנו, רחוק מלכסות את העלויות הנדרשות כדי להרחיב רשתות ולעמוד ביעדים השאפתניים של האיחוד האירופי. ספקי התקשורת אינם יכולים לנהל משא ומתן על מחירים הוגנים עבור הובלת נתונים; לעומת זאת, חלק מספקי הענן כיום גובים מלקוחותיהם עד פי 80 יותר עבור הובלת נתונים הלאה מהענן".
"יתרה מכך, כרגע אין תמריץ (כלכלי) להפחית תעבורת נתונים מיותרת. המגפה הוכיחה שזה אפשרי. רגולציה של שיתוף הוגן תתמרץ טיפול אחראי ויעיל יותר בנתונים מבלי לפגוע בחוויית הלקוח, וגם תתרום ליעדי האיחוד האירופי בנושא צריכת אנרגיה ופליטות CO2".
"הנציבות האירופית הבהירה שכל מנגנון רגולטורי ייושם בהתאמה מלאה לכללי נייטרליות הרשת. אנו מסכימים. בנוסף, חשוב לציין שהמטרה הבסיסית של תקנות האינטרנט הפתוח היא להבטיח גישה בלתי מוגבלת לאינטרנט עבור משתמשי הקצה. מטרה זו נפגעת על ידי היעדר יכולת ההשקעה מצד חברות התקשורת, מה שמסכן את בניית קיבולות חדשות ברשת, כך שמפעילים יוכלו לעמוד בגידול בנתונים. חובה לנהל משא ומתן עם מפעילים על תרומה הוגנת ומספקת, עם פתרון סכסוכים אם המשא ומתן נכשל, תסייע להקל על אתגר זה".
"למען העתיד של הקישוריות, אירופה דורשת איפוס רחב יותר של מסגרת המדיניות המנחה את המערכת האקולוגית של תקשורת דיגיטלית, תוך רפורמה בגישות הרגולטוריות המיושנות (ועדיין במידה רבה לאומיות) שכשלו עד כה בחזון שוק תקשורת אמיתי מאוחד. ההזדמנות עצומה, אבל ללא שינוי, האיחוד האירופי מסתכן בכישלון בעמידה בשאיפות המדיניות שלו ועימן, בצרכים הרחבים יותר של האזרחים והתעשייה שלו, תוך נפילה עוד יותר מאחור בהשוואה למתחרים בזירה הגלובלית".
על המכתב חתומים מנכ"לי החברות דויטשה טלקום, טלפוניקה, TDC, האצ'יסון, בריטיש טלקום ועוד.
מנגד נשמעת ביקורת כלפי המפעילים האירופאיים על כך שלא גבו פרמיה על שירותי 5G וכעת מצפים שחברות הענן שהן חברות פרטיות יפצו אותן על כך.
נדגיש שהאיחוד האירופאי עורך שימוע ציבורי בנושא והחלטות צפויות להתפרסם בקרוב, כך שייתכן שהמכתב יצא במכוון בעיתוי הנוכחי.
השאלה היא כמובן כיצד יחולק הכסף במידה ויוחלט שהחברות האמריקאיות יידרשו לשאת בחלק מנטל ההשקעות, ואיך הדבר הזה יתקבל על ידי משקיעים בארה"ב ועל ידי השלטונות.
















