משרד התקשורת יבחן מחדש את מדיניות שיתוף האתרים הסלולריים
ההחלטה על פתיחת שוק התשתיות לגורמים חדשים צפויה להצית מחדש את הוויכוח על מודל השיתוף הקיים
משרד התקשורת מתכנן לפתוח מחדש את אחד הנושאים הרגישים ביותר בענף – מדיניות שיתוף האתרים הסלולריים בין החברות. ההחלטה נובעת מהיערכות לפרסום מהלך משמעותי: פתיחת שוק תשתיות הסלולר לגורמים חיצוניים, כך שהחברות לא יהיו עוד בעלות מונופול על אנטנות ואתרים. הכניסה הצפויה של שחקנים חדשים ובראשם חברת החשמל (חח"י) מחייבת בחינה מחודשת של האיזון בין שיתוף פעולה יעיל לבין שמירה על תחרות בריאה.
שיתוף פסיבי – יתרונות מול חששות
שיתוף האתרים הסלולריים בישראל מתקיים כיום במודל פסיבי: החברות משתפות פעולה בהקמת אתרים משותפים, בעיקר כדי להקטין את עלויות השכירות והתחזוקה. במשרד התקשורת מכירים ביתרונות של המודל – חיסכון ניכר בהוצאות, צמצום כפילויות בשטח עירוני והפחתת חיכוכים מול רשויות מקומיות. אלא שלצד היתרונות, הולך ומתחזק החשש כי השיתוף הפך לדלת צדדית לתיאום בפועל: החברות נמנעות מלהקים אתרים חדשים באזורים שנחשבים פחות משתלמים, ובכך נשללת מהצרכנים האפשרות ליהנות מתחרות מלאה בשירותי הכיסוי והאיכות.
בפועל, מספר האתרים שנבנים על ידי חברה אחת בלבד הולך ומצטמצם. כמעט כל האתרים החדשים מוקמים במתכונת משותפת, תופעה שבמשרד התקשורת יש מי שרואה בה בעיה תחרותית מהותית. החשש הוא כי במקום שכל חברה תתחרה על מתן שירות טוב יותר ללקוחותיה באמצעות פריסה עצמאית, הן מגיעות להבנות שקטות לגבי היכן "כדאי" להקים אתרים והיכן לא.
עיכוב בטיפול – וכעת חידוש הדיון
הסוגיה עלתה כבר בעבר במסגרת עבודת הצוות הבינמשרדי לקידום פריסת הדור החמישי, אולם לא זכתה לטיפול מעשי בשל סדרי עדיפויות אחרים ומצוקת כוח אדם במשרד. כעת, ברקע ההכרעות הקרובות בנושא פתיחת שוק התשתיות, היא חוזרת למרכז סדר היום וצפויה להיכנס לעבודה כבר ברבעון האחרון של השנה.
גורמים במשרד מציינים כי המטרה איננה לבטל לחלוטין את מודל השיתוף, אלא לנסח מדיניות מאוזנת יותר – כזו שתאפשר שיתופי פעולה במקרים שבהם הם יעילים לציבור, אך תמנע מצב של תיאום שפוגע בתחרות.
השחקן החדש שממתין לאות – חברת החשמל
ההחלטה המשמעותית ביותר שתעמוד בקרוב על שולחן שר התקשורת וצוותו נוגעת לפתיחת השוק לשחקנים נוספים. כיום, חברות הסלולר הן בעלות האנטנות והאתרים, אולם כבר שנים קיימת יוזמה לאפשר כניסה של גורמים חיצוניים, ובראשם חח"י. חברת החשמל מחזיקה בתשתית פיזית עצומה – רשת החלוקה הארצית – והיא רואה בה פוטנציאל להפוך למנוף עסקי חדש.
עבור חח"י, השאלה איננה רק אם תוכל להיכנס לשוק אלא באיזה אופן. האפשרות הראשונה היא להיכנס כשחקן אקטיבי – למכור לחברות הסלולר כיסוי סלולרי על בסיס רשת החלוקה שלה, בדומה לחברות תשתית במדינות אחרות. האפשרות השנייה, שמקובלת יותר על החברות הקיימות, היא להפוך לשחקן פסיבי בלבד – לספק נדל"ן ותשתית פיזית שעל גביה החברות ימשיכו להקים אתרים בעצמן.
התנגדות מצד החברות וועדי העובדים
כצפוי, כניסתה של חח"י כשחקן אקטיבי מעוררת התנגדות עזה מצד החברות הקיימות וגם מצד ועדי העובדים שלהן. מבחינתן, מהלך כזה עלול להפוך את חברת החשמל למתחרה ישירה בשוק, לשנות את מאזן הכוחות ולהקטין את שווי הנכסים שהן מחזיקות. גם ברמה התעסוקתית, העובדים חוששים מהשלכות על פריסת האתרים והיקף העבודה.
לכן, עמדת החברות היא שחח"י יכולה להיכנס רק במעמד פסיבי – כמי שמשכירה נדל"ן ותו לא. אולם החלטת משרד התקשורת תקבע בפועל את הכדאיות הכלכלית של חח"י להצטרף למיזם, ותשפיע על היקף ההשקעות שיגויסו לטובת הרחבת פריסת האתרים והכיסוי הסלולרי.
















