גורמים בחברות הסלולריות טוענים כי מכרז החשב הכללי (חשכ"ל) טומן בחובו לא מעט מוקשים, ואם לא יחולו בו שינויים, החברות הסלולריות המתמודדות עלולות להיקלע לבעיה גדולה מאוד, למרות שכולן צפויות להשתתף במכרז בסופו של דבר.
לדברי גורמים שעימם שוחחנו, בשבוע הבא צפויות החברות להגיש את שאלות ההבהרה, והן מקוות כי החשב הכללי יקשיב ברצינות וישנה חלק מהתנאים.
אחד הנושאים שככל הנראה יועלה בסבירות גבוהה למדי הוא סוגיית הכללת גמלאי המדינה במכרז מעבר ל – 100 אלף עובדי המדינה שכלולים בו. מדובר בכ – 150 אלף גמלאים פלוס בני זוג שיוכלו ליהנות מהתנאים שמהם נהנים עובדי המדינה, אך באופן פרטי. קשה לדעת כמה גמלאים יחליטו להצטרף לתוכנית הזוכה, אולם נראה כי החשב הכללי דאג להם היטב, לא רק בהיבט חבילת הדאטה, אלא גם מבחינת עלות המכשירים, העומדת על 88 שקלים למכשיר בסיס, כאשר הגמלאים יזכו להנחה של 10% ביחס ללקוח רגיל. המכרז מתחיל ב – 100 גיגה במחיר מקסימום של 18 שקל לחודש. עבור גמלאים – 150 גיגה במחיר מקסימום 22 שקל, וכמו כן, נדרשת תוכנית לגמלאים בהיקף של 20 גיגה 9 שקלים מחיר קבוע.
בנוסף, החברות מתמודדות עם קושי בנוגע לפריסה בתוך מבנים בטכנולוגיית דור חמישי (5G). משמעות הדבר היא כי מפעיל חדש שיזכה במכרז יידרש להשקיע מיליוני שקלים בפריסת תשתיות בכל משרדי הממשלה. החשב הכללי אף דורש התחייבויות לקליטה סלולרית מלאה ברשת 5G בבתי המנהלים הבכירים. כלומר, אם מנהל בכיר יתקל בבעיית קליטה של רשת 5G, החברה הזוכה תידרש למצוא עבורו פתרון.
נראה כי הבעיה המשמעותית ביותר במכרז נעוצה בעובדה שהמחירים הנקובים בו מהווים מחירי מקסימום. החשב הכללי קבע תקרת מחיר לחבילות השונות, והזוכה יחויב להציע את המחיר הנמוך ביותר במסגרת מכרז מעטפות. משמעות הדבר היא כי כל מציע מקבל הזדמנות אחת בלבד להציע את הצעתו הזולה ביותר, בניגוד למכרז דינמי שבו המחירים יורדים בהדרגה לאורך זמן.
החברות חוששות כי בשל גודלו של המכרז, תיווצר השפעה רוחבית על כלל השוק. זוהי בעיה משמעותית, שכן ברגע שמחירי החשב הכללי מתבררים, כל השוק העסקי דורש מחירים דומים, מה שעלול להוביל לשחיקת מחירים בכל הענף. לדברי בכיר בשוק, בעוד שהמדינה מצפה מהחברות להשקיע, היא למעשה יוצרת מחירים נמוכים מאוד בשוק, אשר עלולים לפגוע בהשקעות.
















