מכרז הסלולר של החשב הכללי במשרד האוצר, מעורר תגובות מעורבות בקרב גורמים במשרד התקשורת ובשוק הסלולר. החשש הגדול הוא שהמכרז, שהוא הגדול בישראל וכולל את כל עובדי המדינה ואת בני משפחותיהם, יוצר עיוותים בשוק הסלולר ויש לו השפעות שליליות במידה והוא מתקיים במתכונת הרגילה כפי שהתקיים עד עתה – של המחיר הכי זול לדקת שיחה. חלק מהדוברים טוענים שעדיף לחשכ"ל להקצות 50-60 שקל לחודש לעובד מדינה, כך שיבחר את המפעיל הטוב ביותר עבורו ובזה לגמור את העניין.
מתגובות שהגיעו ל – zmanavir עולה חשש שהמכרז בסופו של דבר מייצר בירוקרטיה מיותרת ועומס על משרדי הממשלה, במקום להקל עליהם. כך למשל נטען שבכל משרד יש עובד שבין היתר צריך להשקיע זמן ומשאבים בלנהל את שירותי הסלולר של כל העובדים. הרבה פעמים זה הדבר היחיד שהוא עושה: לבדוק מי זכאי, לדאוג שכל עובד שנקלט מגיע לפלאפון לקבל סים, לשחרר את המספר של העובד כשהוא עוזב, וכו'. כל זה בשביל לקבל הנחה של כמה שקלים במחיר שממילא נמוך. במקום זאת, כדאי למכרז את החבילות לחו"ל בלבד, וכמובן את המכשירים שכן למדינה יש יתרון לגודל.
אחד הגורמים שוחח עמנו ואמר שבאופן כללי החשכ"ל דוגל במכרזים שמייעלים את התמורה לכסף ופחות תשלום ישיר לעובד. עוד אמר שהוא אינו סבור שהמכרז עשוי למשוך את המחירים למטה למרות שידוע שבעקבות המכרז לעובדי המדינה, מתעוררים גם בצה"ל ובמשטרה ובחברות עסקיות גדולות, שיודעים לדרוש את אותם התנאים.
לדברי גורם במשרד התקשורת, "אני באופן כללי לא אוהב את המודל של תשלומים עקיפים לעובדי המדינה. המדינה צריכה לשלם משכורות תחרותיות ולשלוח את העובדים לרכוש מוצרים ושירותים בשווקים תחרותיים. לא לייצר איים של פריבילגיות".
"בכל משרד, ללא יוצא מן הכלל, יש עובדים שגרים ביישובים שבהם הקליטה של פלאפון לא אופטימלית, או אפילו אזורים מתים קטנים יחסית וכו'. אתה יודע כמה כאב ראש זה לאיש המשק שצריך להתעסק עם עובד שטוען שאין לו קליטה? למה משלמים דמי אחזקת רכב ואומרים לעובד לך תקנה איזה רכב שאתה רוצה, אבל בסלולר אומרים לו שאנחנו נבחר עבורך ספק?".
"זה סתם עניין של קיפאון מחשבתי היסטורי. פעם זה באמת היה מוצר פרימיום והמחירים היו בהתאם, זו הייתה הטבה משמעותית. היום זה לגמרי commodity.
אני מבין את ההיגיון למכרז את המכשירים, אפשר באמת לנצל יתרון לגודל ולהביא חיסכון. מבין גם את הקטע של חבילות roaming בעיקר כדי שלעובד יהיה כיסוי כשהוא בתפקיד בחו"ל. אולי אפילו חבילת דקות לחו"ל. אבל מעבר לכך – באמת לא מבין. אגב זה לא רק עניין של מחיר. אם המדינה תשחרר את העובדים לקנות בשוק החופשי זה גם יתן תמריץ להתחרות על איכות ואולי יעזור גם לקדם דור חמישי".
















