משרד התקשורת פרסם שימוע מתוקן על מנת להתמודד עם הבעיות במגזר החרדי שעשוי להיפגע כתוצאה מחריגות בדקות השיחה בעקבות המעבר ללימודים מרחוק. כפי שחשפנו אתמול https://tinyurl.com/yrr36pcn המדינה תישא בעלויות הכרוכות בפתרון בעיית קישור הגומלין הנובעת מהחריגה הצפויה בחבילות השיחה בקרב משפחות מרובות ילדים.
בעקבות מצב החירום הנוכחי והמעבר של מערכת החינוך ללימוד מרחוק, משרד התקשורת פרסם השבוע שימוע לקביעת הסדר זמני שימנע חיובים חריגים בחשבונות הטלפון של מנויים ברשתות ניידות ונייחות המשמשים ללימוד מרחוק.
הרקע לכך הוא שבעקבות מתקפת הטרור מרצועת עזה בשבוע שעבר, הוכרז מצב מיוחד בעורף ונסגרו מוסדות החינוך. מאז עברה מערכת החינוך בישראל ללמידה מרחוק מבתי התלמידים. משרד התקשורת מעריך שכתוצאה מכך יגדל משמעותית היקף השימוש בשיחות יוצאות בקרב תלמידים ומוסדות חינוך, מה שיביא לחיובים גבוהים בהרבה בחשבונות הטלפון.
פתרון זה נחוץ במיוחד למגזר החרדי, שם הטלפון הינו אמצעי התקשורת העיקרי ללימוד מרחוק. ניתוח של משרד התקשורת הראה שבמשבר הקורונה חלק מהמנויים במגזר זה חויבו במאות שקלים נוספים בחודש על שיחות, בניגוד לעלייה המתונה בעלויות של חברות התקשורת.
הפתרון שמציע משרד התקשורת הוא שדקות שיחה למוסדות חינוך מוגדרים לא יכללו במניין הדקות בחבילות התעריפים ולא יחויבו בתשלום נוסף. במקביל יבוטל תשלום קישור הגומלין שמשלמות חברות התקשורת לרשת המקבלת את השיחה.
בדרך זו יוכלו תלמידים והורים להשתמש בטלפון ללא חשש מחיובים גבוהים בלתי סבירים, בעוד חברות התקשורת לא יישאו בעלויות מיותרות. ההסדר המוצע יחול החל מ-15 באוקטובר ועד לחזרה לשגרה.
משרד התקשורת טוען כי פתרון זה הכרחי נוכח הנתונים על חבילות התעריפים בשוק הסלולר והנייח שאינן מותאמות לצריכה מוגברת בעתות חירום. חריגה לפי ניתוח של המשרד יכולה להגיע למאות שקלים בחודש לקו אחד, ואילו כשמדובר במספר קווים במקביל, בין אם מדובר בהתקשרות מנייח או מסלולר, יכולה להשית חיוב גבוה מאוד על משפחות אלה.
הבעיה יותר מכפי שנדמה היות ואת המרכזיות בבית הספר החרדיים מפעילים לא אחת גופים כלכליים שמרוויחים מקישור הגומלין שאותם הם חולקים עם המפעיל הסלולרי. במשרד התקשורת והחינוך חוששים שקטיעת התשלום באמצעות ביטול הקש"ג שעומד היום על 4.8 אג' לדקה, משמעו שהחברות הללו ינתקו את המספרים ולא יאפשרו לימוד מרחוק. ומכאן שהוחלט שמכיוון שאנחנו נמצאים בתקופת חירום, מי שיישא בעלויות קישור הגומלין, שישולמו לאותם גורמים מסחריים חרדיים, תהיה המדינה דרך תקציב משרד החינוך.
















