חמש חברות הסלולר הגדולות בישראל – פרטנר, הוט מובייל, פלאפון, סלקום וויקום – שלחו מכתב דחוף לשר האוצר, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ובו התריעו כי כוונת משרד האוצר להעלות באופן דרסטי את תעריפי אגרות התדרים תפגע קשות הן בתעשיית הסלולר והן בציבור הרחב. השבוע חשפנו שהחברות לא מתכוונות לעבור לסדר היום על הכוונה לייקר את האגרות, ולא מן הנמנע כי יפנו לרשות התחרות על מנת לבקש לפעול במשותף כנגד המהלך.
לטענת החברות, מדובר בזינוק של עשרות אחוזים בתשלומי האגרות, שיתורגם לעלויות נוספות של עשרות מיליוני שקלים בשנה לכל חברה. החברות מציינות כי מדובר במהלך חסר תקדים, שנעשה בניגוד לעמדת משרד התקשורת, בניגוד לנתונים האובייקטיביים ובניגוד למגמות בעולם.
לטענת החברות, אגרות התדרים בישראל גבוהות בהרבה ביחס לאגרות דומות במדינות אחרות, וממוצע תשלום האגרה לנפש בישראל הוא הכי גבוה מבין המדינות שנסקרו. במקביל, רווחיות חברות הסלולר בישראל נמוכה ביותר בהשוואה בינלאומית.
עוד טוענות החברות כי בעקבות השינויים בתעשייה והשקעות העתק שביצעו בשדרוג התשתיות בעשור האחרון, הפכו אגרות התדרים לגורם הוצאה כבד מאוד עבורן. כך למשל, אם עד לפני כעשור אגרות התדרים היוו ממוצע של פחות מאחוז אחד מהכנסות החברות, הרי שכיום הן מהוות בממוצע 4% מההכנסות ואף יותר מכך.
וכך נכתב במכתב: "דרך נוספת לראות את האבסורד שבסכומים המשולמים למדינה בגין אגרות התדרים, וכיצד האבסורד החמיר עם הזמן, ניתן לראות בכך שסך אגרות התדרים המשולם כיום על ידי החברות כל שנה (כ – 320 מיליון שקל בשנה, לפני ההעלאה המתוכננת), מהווה, נכון להיום, אצל חברות מסוימות למעלה מ – 4% בממוצע מסך הכנסות החברות משירותי סלולר, ואצל חלק אחר מהחברות המצב אף חמור בהרבה, והשיעור האמור גבוה פי כמה וכמה. לצורך
ההשוואה, כאשר בוחנים את סך האגרות אשר שולם בשנת 2010 אל מול הכנסות החברות דאז, רואים כי סך האגרות היווה אז פחות מאחוז אחד בממוצע. כלומר, קפיצה של מעל 400% בעלות הריאלית של אגרות התדרים עבור המפעילים, בתוך פחות מעשור וחצי".
החברות מזהירות כי העלאה חדה נוספת תביא לעלייה ניכרת בהוצאות ולפגיעה בשירות הסלולרי בישראל, דבר שעלול להביא נזק לכלכלה, לתעשייה, לחינוך ולחוסן הלאומי. הן מזכירות כי חשיבות הסלולר הוכחה שוב לאחרונה במהלך מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה.
"אנו מבינים כי תקציב המדינה מצוי בגירעון ואף מודעים לניסיונות של משרד האוצר לנסות ולכסות את הגירעון כאמור. עם זאת, עניין זה לא יכול לבוא על חשבון פגיעה בחברות המצויות גם כך בקשיים, ובשירות הסלולרי הניתן לציבור בישראל (שירות אשר המלחמה רק חיזקה את ההבנה בדבר חשיבותו הלאומית)".
החברות קוראות לבטל מיידית את הכוונה להעלות את האגרות, ובפרט בתקופה מורכבת זו. כמו כן הן דורשות קיום דיון בהשתתפות נציגי האוצר והחברות, שבו יוצגו הנתונים הרלוונטיים. לבסוף הן מבטיחות להציג בקרוב חוות דעת כלכלית מקיפה בנושא.
















