משרד התקשורת שוקל לנקוט בצעדים משמעותיים נגד חברת נורקום בעקבות עיכובים בפריסת סיבים אופטיים באזורי תמרוץ. על פי מידע שהגיע לידי "זמן אוויר", המשרד שלח לחברה מכתב המתריע על אפשרות לביטול זכיותיה במכרזי התמרוץ, למעט באזורים שבהם עמדה באבני הדרך שנקבעו. יתרה מזאת, המשרד מעלה את האפשרות לחילוט ערבויות שהפקידה החברה.
נורקום, שהייתה מהשחקניות המובילות במכרזי התמרוץ, התחייבה בתחילת הדרך לפרוס סיבים אופטיים לעשרות אלפי בתי אב, בעיקר במגזר הערבי. ואולם, החברה נתקלה במציאות מורכבת שהקשתה על מימוש תוכניותיה. בין האתגרים שעמדו בפניה:
- תשתיות לקויות ביישובי היעד
- חוסר שיתוף פעולה מצד חברת בזק, שבתשתיותיה הייתה נורקום אמורה להשתמש
- קשיים בהתמודדות עם גורמים שפרסו סיבים באופן לא חוקי
- אתגרי מימון מול מערכת הבנקאות
- השלכות המלחמה, כולל גיוס עובדים לשירות מילואים
- תחרות מצד גורמים שנכנסו לפעול באזורי התמרוץ באופן חוקי
למרות הקשיים, נורקום הצליחה להשלים פריסה במספר יישובים, ביניהם עוזייר, דיר אל-אסד, ענאתא במזרח ירושלים, בסמ"ה וחלקים מרהט. החברה מביעה אופטימיות וטוענת כי אם תקבל ארכה ממשרד התקשורת, תוכל להשלים את הפריסה באזורים שעליהם התחייבה.
לפי נתוני של משרד התקשורת והחברות, עד עתה ישנם כ – 85-90% ממשקי הבית בישראל מחוברים לתשתית סיבים אופטיים. תוכנית התמרוץ נועדה להגדיל שיעור זה. עם דגש מיוחד על אזורי פריפריה והמגזר הערבי.
משרד התקשורת נמצא כעת בתהליך של סיכום ובחינת עמידתן של החברות השונות באבני הדרך שנקבעו במכרזי התמרוץ. סביר להניח כי נורקום אינה החברה היחידה שנתקלה בקשיים, במיוחד לאור האתגרים האובייקטיביים שנוצרו בעקבות המלחמה והגורמים הנוספים שצוינו.
השאלה המרכזית העומדת כעת בפני משרד התקשורת היא כיצד לאזן בין הצורך באכיפת תנאי המכרז לבין ההתחשבות בנסיבות המיוחדות שנוצרו. החלטת המשרד עשויה להוות תקדים משמעותי לאופן שבו תתנהל תוכנית התמרוץ בעתיד.
יש לציין כי למרות מספר ניסיונות, לא הצלחנו להשיג את תגובתו של בנצי סאו, יו"ר קבוצת טוהר ייזום בעלת השליטה בנורקום, לסוגיה זו.
















