משרד התקשורת שוקל להפחית משמעותית את התעריפים שחברות התשתית גובות עבור פעילות ליווי ופיקוח על עבודות של ספקי שירות בתשתיות שלהן, זאת במסגרת שימוע שפרסם המשרד בנושא עלות פעילויות הליווי של נציגי בעלי תשתית.
על פי מסמכי השימוע שפורסמו, משרד התקשורת מתכוון להפחית את התעריף המקסימלי שחברת בזק רשאית לגבות עבור יום ליווי מ- 1520 שקלים ל-840 שקלים בלבד, הפחתה של 45%, ואת התעריף לחצי יום או ביקור סרק מ-760 שקלים ל-550 שקלים. המשרד מנמק את ההחלטה בכך שהתעריפים הנוכחיים משקפים רווח מופרז לבזק מפעילות שלא נועדה להוות מוקד רווח בפני עצמה. רק נזכיר כי 1,520 זהו מחיר שבזק הפחיתה מ -1,900 שקל ביוזמתה, ועל מנת להראות למשרד התקשורת רצון טוב בתקווה שהוא לא יתערב במחיר, מה שלא קרה כפי שנוכחנו לראות היום.
הרקע להחלטה נעוץ בחובה שהוטלה על חברות התשתית הגדולות בזק והוט לאפשר לספקי שירות אחרים להשתמש בתשתיות הפיזיות שלהן במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי. חובה זו נועדה לאפשר לחברות חסרות תשתית להתחרות בשוק התקשורת הנייחת ולהציע שירותים לצרכנים על גבי התשתיות של החברות הוותיקות.
כחלק מהשימוש בתשתיות נדרשת לעתים פעילות ליווי של נציג בעל התשתית כדי לפקח על עבודות ספק השירות ולוודא שלא נגרם נזק לתשתיות הקיימות. בתחילה נקבע כי פעילות הליווי תינתן ללא תשלום אולם בהחלטה מינואר 2019 אפשר המשרד לבעלי התשתית לגבות תשלום עבור פעילות זו.
לאחרונה התקבלו במשרד התקשורת תלונות מצד ספקי שירות על גובה התשלומים שגובה בזק עבור פעילות הליווי. בעקבות זאת ערך המשרד בדיקה מקיפה של הנושא והגיע למסקנה כי יש להתערב ולהגביל את התעריפים. במסמכי השימוע מסביר המשרד כי הוא חושש שהתעריפים הגבוהים עלולים לתמרץ את בזק לבצע פיקוח יתר ולדרוש ליווי גם כאשר אין בו צורך אמיתי דבר שעלול לפגוע בהיקף השימוש בשירותי הגישה לתשתית הפסיבית ובתחרות בשוק. המשרד מדגיש כי פעילות הליווי לא נועדה להיות מקור רווח משמעותי לבזק אלא אמצעי לשמירה על התשתיות ובקרה על השימוש בהן.
כדי לקבוע את התעריפים החדשים ערך המשרד ניתוח כלכלי מעמיק של עלויות פעילות הליווי. הניתוח התבסס על נתונים שהתקבלו מבזק לגבי היקף פעילות הליווי מספר העובדים המועסקים בתחום זה והעלויות הכרוכות בכך. המשרד בחן גם את התעריפים הנהוגים בשווקים אחרים עבור פעילויות דומות.
בנוסף להפחתת התעריפים של בזק מתכוון המשרד להחיל את אותם תעריפים גם על חברת הוט שהיא בעלת תשתית משמעותית נוספת בשוק התקשורת הנייחת. לגבי בעלי תשתיות אחרים כמו סלקום ופרטנר המשרד אינו קובע תעריפים מחייבים בשלב זה אך מציין כי הוא רואה בתעריפים שייקבעו לבזק ולהוט כנקודת ייחוס לבחינת סבירות התעריפים של חברות אלה.
שר התקשורת שלמה קרעי: "אנחנו ממשיכים במדיניות הפחתת המחירים ופתיחת השוק לתחרות. היום אנו מביאים בשורה צרכנית נוספת שתגביר את התחרות בשוק הסיבים האופטיים, ובסופו של דבר תגרור הוזלת מחירים לצרכן, כך שמהפכת הסיבים תגיע לכל בית בישראל במחיר שווה לכל נפש. משרד התקשורת בראשותי ימשיך לפעול במלוא המרץ לפתיחת שווקי התקשורת לתחרות בכל התחומים".
מנכ"לית משרד התקשורת עינבל משש: "בזק נדרשת לפיקוח ובקרה על עבודת הספקים המורשים ולמניעת נזק לתשתיות. עם זאת, אנו סבורים כי אין הצדקה להפוך פעילות זו למקור רווח משמעותי. נמשיך לפעול לאזן בין שמירה על התשתיות לקידום תחרות הוגנת, במטרה ליצור סביבה המעודדת חדשנות ומנגישה תשתיות תקשורת מתקדמות לכל אזרחי ישראל, תוך שיפור השירות והוזלת המחירים לצרכן בהתאם למדיניות השר״.

















סעיף הכנסות משמעותי לבזק