משרד התקשורת עורך מחדש את דו"ח הצוות הבינמשרדי לקידום טכנולוגיית הדור החמישי (5G) בישראל. זאת בעקבות הערות משמעותיות שהתקבלו מחלק מחברי הצוות, ביניהם רשות החדשנות, משרד האוצר ובנק ישראל. רשות התחרות התבקשה להמתין עם הגשת הערותיה עד לפרסום הדו"ח המתוקן. גם משרד ראש הממשלה צפוי להגיב לדו"ח בהמשך.
במקביל, מתרבים הסימנים כי עבודת הצוות תוביל לגיבוש המלצות קונקרטיות, מה שעשוי במידה רבה לייתר את הדו"ח עצמו. המלצות אלו כבר נמצאות בתהליכי עבודה, אם כי טרם ברור כיצד יתפתחו הדברים בהמשך.
משרד התקשורת מקדם כבר עתה יישום של מספר המלצות שדווחו בעבר, כגון קידום בניית אתרי תקשורת בשיתוף מינהל הדיור הממשלתי. זאת תחת חוזה אחיד ובמחירי שכירות שוויוניים, במטרה להביא להפחתה משמעותית בעלויות הנדל"ן לאתרי תקשורת. בנושאים אלה קיימת הסכמה בין כל חברי הצוות.
לעומת זאת, בסוגיית השגת תקציבים לתמרוץ חברות הסלולר להרחבת פריסת הרשת, קיימות מחלוקות עם משרד האוצר. טרם ברור מה תהיה ההחלטה הסופית בעניין זה, אך אם יושגו הסכמות בנושא, ייתכן שהדו"ח של הצוות הבינמשרדי יאבד מהאפקטיביות שלו.
חשוב לציין כי טכנולוגיית הדור החמישי (5G) מהווה קפיצת מדרגה משמעותית בעולם התקשורת הסלולרית. היא מאפשרת מהירויות גלישה גבוהות פי 100 מהדור הקודם, זמני תגובה קצרים במיוחד (השהייה נמוכה), ויכולת לחבר מספר עצום של מכשירים ברשת אחת. טכנולוגיה זו צפויה לאפשר יישומים מתקדמים כגון ערים חכמות, רכבים אוטונומיים, ורפואה מרחוק. הבעיה היא שעבור יישומים רבים המשתמשים פחות מוכנים לשלם, וזה מה שבתורו מוביל למשבר בהשקעות בהיעדר מודל להחזר על ההשקעה.
אחד האתגרים המרכזיים בפריסת רשתות 5G בישראל הוא הצורך בהקמת מספר רב של אנטנות קטנות (small cells) בשל התדרים הגבוהים בהם פועלת הטכנולוגיה. זה מצריך השקעה כספית ניכרת מצד חברות התקשורת.
















