קרן העושר הנוברגית מתכוונת למכור את כל מניותיה בחברת בזק בשל העובדה שבזק מספקת שירותי תקשורת ביהודה ושומרון להתנחלויות ישראליות "בגדה המערבית הכבושה". ההחלטה למכור מגיעה לאחר שהמפקחים על אתיקה בהשקעות הקרן אימצו פרשנות חדשה וקשוחה יותר של תקני האתיקה לעסקים המסייעים לפעילותה של ישראל בשטחים הפלסטיניים הכבושים, לשון ההודעה.
הקרן הנוברגית בשווי 1.8 טריליון דולר מושקעת בבזק שנים רבות והייתה אחת מהעוגנים מקרב המשקיעים הזרים בבזק שלא עזבו אותה גם בתקופות קשות.
רויטרס מציינים כי "החברה, באמצעות נוכחותה הפיזית ואספקת שירותי תקשורת להתנחלויות ישראליות בגדה המערבית, מסייעת בתחזוקה והרחבה של התנחלויות אלה, שהן בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי", אמר הגוף המפקח של הקרן בהמלצתו למכור את ההחזקות. "בכך החברה עצמה תורמת להפרת החוק הבינלאומי", הוסיף.
הגוף המפקח ציין כי החברה אמרה שהיא מספקת שירותי תקשורת גם לאזורים פלסטיניים בגדה המערבית, אך זה לא מאזן את העובדה שהיא מספקת שירותים גם להתנחלויות ישראליות. הגוף המפקח מגיש המלצות להנהלת הבנק המרכזי הנורבגי, שיש לו את המילה האחרונה בנוגע למכירת החזקות. ההודעה מציינת כי הקרן מכרה כעת את כל מניותיה בחברה.
לפני כן, היא הפחיתה את אחזקותיה במהלך המחצית הראשונה של 2024, והחזיקה ב-0.76% ממניות החברה בשווי 23.7 מיליון דולר בסוף יוני, לעומת החזקה של 2.2% בתחילת השנה, על פי נתוני הקרן.
ההגדרה החדשה של הגוף המפקח להפרות אתיות התבססה בחלקה על קביעת בית הדין הבינלאומי לצדק ביולי כי "הכיבוש עצמו, מדיניות ההתנחלויות של ישראל והאופן בו ישראל משתמשת במשאבי הטבע באזורים אלה מנוגדים לחוק הבינלאומי", על פי מכתב מה-30 באוגוסט שנשלח למשרד האוצר.
עוד נכתב ברויטרס כי לפני ההודעה על מכירת ההחזקות, הקרן מכרה את החזקותיה בתשע חברות הפועלות בגדה המערבית הכבושה. פעילותן כוללת בניית כבישים ובתים בהתנחלויות ישראליות במזרח ירושלים ובגדה המערבית ואספקת מערכות מעקב לחומה הישראלית סביב הגדה המערבית.
מבזק לא נמסרה תגובה.
















