בית המשפט המחוזי בתל אביב התערב אתמול במשבר המתמשך של חברת חלל תקשורת, כשקיבל את בקשת נאמני אגרות החוב וחייב את משרד התקשורת להגיב תוך 15 יום להסדר החוב שאושר כבר ביולי 2024. ההחלטה התקבלה על רקע חשש כבד לקריסת ההסדר בשל התמשכות ההליכים הרגולטוריים.
חברת חלל תקשורת, המפעילה את לווייני התקשורת עמוס 3, עמוס 4 ועמוס 17, נקלעה למשבר פיננסי עמוק בשנת 2022. החברה, שמספקת שירותי תקשורת לוויינית חיוניים, צברה חוב של כ-1.27 מיליארד שקלים למחזיקי אגרות החוב, ומזה כשנתיים לא עמדה בתשלומים.
ההסדר המוצע, שגובש לאחר משא ומתן ממושך, כולל השקעה משמעותית מצד שני גופים: חברת Equity Finance and Investment Ltd בשליטת איש העסקים אהרן גובר פרנקל, וחברת התקשורת ההונגרית 4iG. על פי ההסדר, מחזיקי האג"ח אמורים לקבל תשלום במזומן של 276 מיליון דולר (כמיליארד שקלים) ו-19% ממניות החברה.
אולם, למרות שכל האישורים האחרים התקבלו, ההסדר תקוע בשל היעדר תגובה ממשרד התקשורת. מאז אישור ההסדר בבית המשפט, התקיימו רק שתי פגישות עם נציגי המשרד – האחת בספטמבר 2024 והשנייה בדצמבר. הפגישה השלישית נקבעה רק ל-3 במרץ 2025, כחודש לפני המועד האחרון להשלמת ההסדר.
בבקשה שהוגשה לבית המשפט, הזהירו נאמני האג"ח כי העיכוב המתמשך מסכן את כל המהלך. "השיהוי בקבלת עמדת משרד התקשורת עשוי להיתפס כחוסר היתכנות ליישם את ההסדר," נכתב בבקשה, "מה שעלול להוביל להליכי חדלות פירעון, מימוש שעבודים או פירוק החברה".
השופטת גרוסמן קיבלה את טענות נאמני האג"ח וקבעה כי על משרד התקשורת להגיב בתוך 15 יום וקבעה דיון במעמד הצדדים. ההחלטה מדגישה את חובתה של רשות מנהלית להפעיל את סמכותה תוך זמן סביר, במיוחד כאשר על הפרק עומדת עסקה בסדר גודל כה משמעותי.
בקרב מחזיקי האג"ח מקווים כי התערבות בית המשפט תזרז את התהליך.
במקביל וללא כל קשר חלל-תקשורת הודיעה היום, כי התקשרה עם לקוח ממשלתי מאפריקה בהסכם לאספקת שירותי תקשורת לוויינית, באמצעות הלוויין עמוס 17 בתחום תדר Ka, בהיקף של כ-3.8 מיליון דולר (כ-13.5 מיליון שקל), לתקופה בת 12 חודשים.
העסקה כוללת בין היתר שימוש בקיבולת הלוויינית של לקוח, אשר ביטל לפני כחצי שנה עסקה עם חלל-תקשורת באופן חד צדדי, לאור קשיים מסחריים שלו מול חלק מלקוחות הקצה שלו, לטענתו, כתוצאה מהמצב הגיאופוליטי בישראל.

















יום הדין של פרנקל מתקרב. האם מדובר במשקיע לגיטימי ונקי או משקיע שרשויות המדינה לא יתנו לו היתרים.
בוא נקווה שהמדינה תתעורר ותנמנע העברת נכס חשוב לידיים זרות מיותרות חשון המעטה
ה"מקיעים" יקבלו חברה שמתרוקבנת מנכסיה , דלה במכירות ועתידה מעורפל יותר מכל יום סגריר בלונדון. בקיצור- זו התחל הסוף והעסקה של פרנקל ושל ההונגרים תמוהה בלשון המעטה.