החברות הסלולריות מביעות התנגדות חריפה לכוונת משרד התקשורת והחשב הכללי במשרד האוצר לפתוח את המכרז לשימוש באתרי מינהל הדיור הממשלתי להקמת אתרים סלולריים לגורמים נוספים, מלבד חברות הסלולר עצמן. עיקר החשש של החברות נובע מכך שכניסת גורמים חיצוניים תהווה למעשה הכנסת מתווכים שיגבו עמלות על חשבון החברות, ובכך יפגעו במטרה המקורית של המכרז.
המכרז, שהגשת ההצעות בו נדחתה לשבוע הבא, נועד במקור להגדיל את היצע האתרים הסלולריים ולהוזיל את מחירי השכירות עבור החברות. זאת באמצעות הנגשת נכסי מינהל הדיור הממשלתי במחיר מפוקח וקבוע מראש. בינתיים, מנהלות החברות הסלולריות מאמצים מול משרד התקשורת בניסיון לשכנעו לחזור בו מכוונתו לאפשר לגורמים נוספים להשתתף במכרז.
בכירים בחברות הסלולר פנו למשרד התקשורת בבקשה מפורשת למנוע כניסת שחקנים נוספים למכרז. לטענתם, צעד זה יוביל להתייקרות מיותרת של הנכסים המוצעים, בניגוד למטרה המוצהרת של המכרז – הגדלת היצע הנכסים במחיר מפוקח שיאפשר לחברות לשכור שטחים במחיר אטרקטיבי.
בכיר באחת החברות הסביר ל"זמן אוויר": "אם התוכנית נועדה להגדיל את היצע האתרים ולהוזיל את מחירי השכירות, מדוע לאפשר לגורם חיצוני כלשהו להיכנס לשוק כמתווך? מה אותו מתווך יכול לתרום לחברות מלבד לגבות מאיתנו עמלות? הרי החברות הן אלה שיודעות היכן הן צריכות להקים אתרים והיכן קיים מחסור. אם המדינה יכולה לסייע להן ישירות – רעיון טוב וחשוב כשלעצמו – מדוע נדרשים מתווכים שהתרומה היחידה שלהם תהיה ייקור מחירי השכירות שהמדינה בעצמה קבעה?"
מנגד, ישנם גורמים הטוענים שהחברות הסלולריות עלולות לנצל את המכרז לטובת הסטת אתרים קיימים מנכסי נדל"ן יקרים לנכסים החדשים והמוזלים, מבלי להקים אתרים חדשים כלל. הטענה המרכזית היא: "אם המטרה היא בסופו של דבר לשפר את הכיסוי והקליטה ולהוסיף אתרים – שכן רק כך ניתן לשפר את איכות השירות – כיצד מבטיחים שהחברות אכן יוסיפו אתרים חדשים ולא רק ינצלו את ההטבה שהמדינה מעניקה להן?"
גורמים ממשלתיים הבהירו כי אינם רואים בעיה בכך שהחברות יעבירו אנטנות מנכסים יקרים לנכסי מינהל הדיור הממשלתי ויחסכו כתוצאה מכך בהוצאות. לדבריהם, המטרה העיקרית של המכרז היא להביא להפחתה משמעותית בעלויות ההקמה והתחזוקה של אתרים, וחיסכון זה כשלעצמו יעודד את החברות להוסיף אתרים נוספים. הם הדגישו כי אין בכוונתם לקבוע רגולציה או כללים נוספים בנושא, מתוך אמונה שמנגנוני השוק יפעלו לטובת הצרכנים.
















