על רקע המתיחות הביטחונית המתגברת מול איראן, מעמיק משרד התקשורת במאמציו לחזק את תשתיות התקשורת הסלולרית בישראל. המשרד פנה השבוע לחברות הסלולר בבקשה לקבל נתונים מפורטים על יכולתן להשלים גיבוי אנרגטי לכלל אתרי הקצה הקריטיים ברחבי הארץ.
הפנייה הנוכחית מהווה המשך טבעי לשיחות הבדיקה שקיים המשרד עם החברות בשבוע שעבר שעליו דיווחנו https://zmanavir.co.il/internet/28548/ אך הפעם המדובר בדרישה קונקרטית למידע מפורט. המשרד מבקש מהחברות להעריך את הזמן הנדרש לביצוע הפרויקט, לפרט את היקף המצברים הקיימים ברשותן, ולהעריך את משך הזמן הנדרש לייבוא מצברים נוספים מחו"ל להשלמת המשימה.
למרות שסוגיית התקצוב טרם הוכרעה, הביע המשרד אמון כי משרד האוצר יאשר את התקציב הנדרש לפרויקט. צעד זה מתבסס על התקדים שנוצר בשנת 2024, כאשר משרד האוצר הקצה 40 מיליון שקל לפרויקט גיבוי אנרגטי מקיף באזור הצפון.
הפרויקט הקודם יושם על רקע ההכנות למלחמה אפשרית מול חיזבאללה, ודרש מהחברות השלמה מהירה יחסית במשך מספר חודשים בלבד. בהתחשב בהיקף הגיאוגרפי הרחב של הפרויקט החדש, המשתרע על כל שטח הארץ, צפוי כי הפעם המדובר בהשקעה נרחבת יותר משמעותית.
במהלך הפרויקט הקודם התעוררו מחלוקות מקצועיות בין המשרד לחברות הסלולר בנוגע לדרישות הגיבוי. בעוד שהסטנדרט המקובל בתחום דרש גיבוי של 2-4 שעות בלבד, הפרויקט בצפון חייב גיבוי מורחב של 12-24 שעות. הרחבה זו נבעה מלקחי מלחמת "חרבות ברזל", שהדגימו את הצורך בגיבוי אנרגטי ממושך במצבי חירום.
כלל החברות העדיפו בסופו של דבר פתרונות גיבוי המבוססים על הוספת מצברים, על פני חלופות טכנולוגיות אחרות שהוצגו בפניהן. בחירה זו משקפת מבחינתן את האיזון בין עלויות ההקמה לבין אמינות התפעול הנדרשת במצבי חירום.
















