נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, פרסמה בשבוע שעבר יחד עם משרד התקשורת בקשה לקבלת מידע (RFI) שעשויה לתרום תרומה משמעותית נוספת לניסיונות להרחיב את פריסת האתרים הסלולריים בישראל, בנוסף ליוזמות להכניס את מינהל הדיור הממשלתי לתחום, חברות ממשלתיות נוספות דוגמת חח"י וכן גורמים פרטיים העוסקים בתחום מגדלי התקשורת. הפרויקט החדש מציע לנצל את אחד הנכסים הגדולים של החברה – למעלה מ-100 אלף עמודי תאורה הפזורים לאורך כבישי ישראל – ולהפוך אותם לאתרים סלולריים שיעבו את הרשת הלאומית.
ההחלטה להשיק את היוזמה נובעת מהכרה בפער המתרחב בין איכות התשתית הסלולרית בישראל לבין הצרכים הגוברים של הכלכלה הדיגיטלית. בעוד שתשתית התקשורת הנייחת במדינה הציגה התקדמות יוצאת דופן בשנים האחרונות, הרשת הסלולרית נותרה מאחור – מצב שעלול לפגוע ביכולתה של ישראל להישאר מדינת הזנק טכנולוגית.
התשתית שנתיבי ישראל מציעה לשתף היא מרשימה בהיקפה. החברה מנהלת כיום למעלה מ-100 אלף עמודי תאורה נמוכים בגבהים של 12, 15 ו-18 מטר, שעל כל אחד מהם ניתן להתקין ציוד במשקל עד 50 קילוגרם. בנוסף, ברשותה עמודי תאורה גבוהים ומעל 600 צמתים מרומזרים שיכולים גם הם לשמש כפלטפורמות לציוד סלולרי.
הפוטנציאל הכלכלי גדול במיוחד כאשר מדובר בטכנולוגיית הדור החמישי (5G). טכנולוגיה זו, כפי שמסבירים במסמך, "טומנת בחובה הזדמנות להטמעת שימושים מתקדמים בשל רוחב פס גבוה, זמן השהייה נמוך המאפשר ניהול מרחוק של שירותים חיוניים, ויכולת חיבוריות למתקנים אלחוטיים רבים".
הבקשה לקבלת מידע שפרסמה נתיבי ישראל מיועדת לחברות ישראליות ובינלאומיות העוסקות בהקמת תשתיות סלולריות. החברה מחפשת פתרונות טכנולוגיים שיאפשרו להקים תשתית סלולרית מקומית ובעלת יכולת גידול (SCALABLE) לפריסה רחבה על הנכסים שברשותה.
המענה הנדרש מהחברות כולל מספר רכיבים מרכזיים: ראשית, אפיון מפורט של הפתרון הטכנולוגי, כולל פירוט הציוד הסלולרי שיותקן ומיקומי ההתקנה בנכסי נתיבי ישראל. שנית, ניתוח וחיזוי הביצועים הצפויים לאחר יישום הפתרון, הן ברמה המקומית והן ברמת הרשת הארצית.
כמו כן, נתיבי ישראל מבקשת מתווה מפורט לפיילוט שיוכיח את היכולת של הפתרון המוצע. הפיילוט יכלול הגדרת יעדים ברורים, פירוט אבני הדרך והתהליכים, הערכת עלויות ולוחות זמנים, וזיהוי כל הגורמים הנדרשים לשיתוף פעולה.
יישום פרויקט בהיקף כזה מציב אתגרים לא מבוטלים. ההיבט הרגולטורי מורכב במיוחד, שכן יידרשו אישורים ממשרדי ממשלה שונים ותיאום עם רשויות מקומיות. התמיכה הנדרשת ממשרד התקשורת ומשרדי ממשלה נוספים תהיה חיונית להצלחת הפרויקט. זהו אגב, אחד היתרונות במכרז של מינהל הדיור הממשלתי שמציע את נכסי המדינה לטובת הקמת אתרים סלולריים במחיר מפוקח וקבוע והחברות הסלולריות רואות בו פוטנציאל גדול.

















סתם תמונה . זה ממש לא סלולארי, לא שיש בעיה קשה בכבישים….הבעיה היא בתוך הערים. שם המצב בעייתי. חברות הסלולאר לא יקדמו את הנושא . בהצלחה .