על רקע המתיחות הביטחונית הגוברת מול איראן והחשש ממתקפות סייבר או פגיעות בתשתיות קריטיות, משרד התקשורת מחדש את מאמציו להבאת שירותי Starlink לישראל – כך נודע ל"זמן אוויר".
המשרד מקיים בימים אלה שיחות מול נציגי החברה בחו"ל בניסיון לאפשר לה לפעול בשוק המקומי ולאשר לגורמים מוסמכים בישראל לשווק את מוצריה, ובראשם שירותי אינטרנט לווייני מהיר ובלתי תלוי בתשתיות קרקעיות.
היוזמה, שנמצאת בעבודה מתמשכת מזה חודשים, נתקלה בעבר בקשיים לא מבוטלים. סטארלינק – מיזם הדגל של SpaceX בבעלות אילון מאסק – דרשה, על פי דיווחים, תנאים רגולטוריים מיוחדים כתנאי מוקדם לכניסתה לישראל. למרות ניסיונות גישור מצד המשרד, טרם הושגו הבנות שיאפשרו את מתן האישורים הדרושים להפעלת השירות.
עם זאת, ההתפתחויות האחרונות בזירה האזורית מחדדות את הצורך בבחינת תשתיות תקשורת משלימות לשעת חירום, בעיקר באזורים שעלולים לסבול מבידוד או מפגיעה חמורה ברשתות הקיימות.
במערכת הביטחונית ובמשרד התקשורת מדגישים כי מערך התקשורת בישראל עמיד, מבוזר ומתוחזק ברמה גבוהה. עד כה לא נרשמו אירועים מהותיים של פגיעה בתשתיות תקשורת שלא טופלו בתוך זמן קצר. עם זאת, הרצון להבטיח מענה אלטרנטיבי – גם אם למקרי קיצון בלבד – מביא את הרגולטור לבחון אפשרויות גיבוי נוספות, ובראשן טכנולוגיות תקשורת לווייניות עצמאיות.
סטארלינק, המציעה קישוריות אינטרנט לוויינית מהירה באמצעות קונסטלציה של אלפי לוויינים במסלול נמוך (LEO), כבר פועלת בהצלחה בעשרות מדינות – חלקן בזירות סכסוך דוגמת אוקראינה. השירות נתפס כפתרון אידאלי למצבים בהם תשתיות קרקעיות ניזוקות או אינן זמינות כלל.
נכון לעכשיו, טרם ברור אם תנאי הרגולציה הישראליים יותאמו לדרישות החברה, ואם יימצא מתווך מקומי מתאים שיוכל להפיץ את שירותי Starlink לצרכנים מוסדיים ופרטיים כאחד.
במשרד התקשורת מאשרים כי מתקיים מו״מ אך מדגישים: "אין בשלב זה ודאות לגבי לוחות הזמנים או תנאי ההפעלה". כניסתה האפשרית של Starlink לישראל ממשיכה לעורר עניין רב, לא רק בהיבטים הטכנולוגיים, אלא גם בשאלות של ריבונות, פיקוח ואבטחת מידע. למרות המורכבויות, נראה כי לנוכח המציאות הביטחונית המשתנה – הדלת שוב נפתחת.

















אני לא מצוי בפרטים אבל אי שום סיב להכנע לחברה של מטורלל שחושבת שמגיעים לה תנאים מיוחדים רק הי היא חלוצת האינטרנט הלווייני מקונסטלציהנמוכת מסלול. ש לה כב רמתחרים ומספרם הולך וגדל כב רכעת עם שידור לוויני קאופר של אמזון ולווייני תקשורת סלולרית לווינית ישירה ששוגרו בהצלחה ובועטים חזק בפלצנות של אלון מאסק המטורלל. בנוסף השימוש בישראל של שירות כזה הוא בעל חשיבות נמוכה וביקושים נמוכים בגלל היקף הקישוריות בסיבים אופטיים וכבלים . המחיר המופרז לשידורת . בקיצור אין בזה ממש צורך קיומי ואין סיבה להכנע לתכתיבים של חברה זרה כי זה מה שהם אומרים. במדינות רבות סגרו בפניהם את הקניסה בדיו קמסיבות דומות