איגוד חוות השרתים קורא לממשלה להכיר בדאטה סנטרים כתשתית לאומית
המסמך שהוגש למשרד האוצר והאנרגיה ממליץ על רשות מתכללת, מסלול חיבור ייעודי לחשמל ותמריצים להקמת חוות בפריפריה
איגוד חוות השרתים בישראל (IDCA) הגיש למשרד האוצר ולמשרד האנרגיה את עמדתו הרשמית במסגרת הקול הקורא לגיבוש מדיניות ממשלתית כוללת בתחום חוות השרתים והאנרגיה. במסמך מקיף שהוגש השבוע האיגוד מגדיר את הענף כ"תשתית לאומית קריטית" – מרכיב יסוד בכלכלה הדיגיטלית ובמערכות המדינה בעידן הבינה המלאכותית.
לדברי יו"ר האיגוד יונית גולדברג, חוות שרתים אינן עוד תעשייה טכנולוגית – הן הבסיס לעצמאות הדיגיטלית והאנרגטית של ישראל. מדובר בתשתית ליבה למשק, בדומה לתחבורה או ביטחון אנרגטי, שיש להסדיר בחוק ובמדיניות ארוכת טווח.
פערים מול העולם והצורך בתיאום ממשלתי
על פי הנתונים שהוצגו במסמך, פעילות הענף בישראל מרוכזת כיום בעיקר במרכז הארץ סביב מוקדי חיבור קיימים לרשת החשמל והתקשורת. זמינות הקרקע, הקיבולת המוגבלת ברשת החשמל והליכי ההיתרים הארוכים יוצרים צווארי בקבוק שמונעים הקמה של חוות חדשות בקצב הנדרש. האיגוד מציין כי בהשוואה למדינות בגודל ובאוכלוסייה דומה – דוגמת אירלנד, הולנד או פינלנד – ישראל נמצאת בפיגור ניכר הן בהספק הכולל של חוות שרתים והן במספר האישורים להקמה. בדוח ועדת נגל שפורסם השנה הובהר כי ללא תשתית אנרגיה ייעודית למחשוב-על, ישראל תתקשה להשתלב בגל הצמיחה העולמי של כלכלת ה-AI.
אחד הנושאים המרכזיים במסמך הוא הקריאה להקמת רשות מתכללת במשרד ראש הממשלה שתאגד את כלל הגופים המעורבים – משרד האנרגיה, רשות החשמל, נוגה, רמ"י ומשרד התקשורת – ותנהל את תהליכי ההיתרים, התכנון וחיבורי החשמל תחת מסגרת אחת. בנוסף האיגוד ממליץ להקים מסלול חיבור ייעודי לחשמל (Dedicated Connection Track) שיאפשר ודאות למשקיעים וימנע עיכובים ממושכים. כיום היעדר מנגנון כזה מוביל לכך שחוות שרתים ממתינות לעיתים שנים לאישור חיבור לרשת. האיגוד מציע גם ליצור מסלול תמריצים דומה לזה הקיים לתעשיות ביטחוניות, שיכלול הקצאת קיבולת חשמל ייעודית, קרקע זמינה בפריפריה והקלות במסים ובבירוקרטיה.
חדשנות טכנולוגית כיתרון תחרותי
בהתבסס על מודלים בינלאומיים האיגוד ממליץ לפתח בדרום ישראל אזור ייעודי לחוות שרתים – Data Valley – שישלב ייצור אנרגיה מתחדשת, מרכזי מחשוב מתקדמים ומוקדי מחקר ופיתוח. המטרה היא ליצור אשכול תשתיות דיגיטליות ואנרגטיות שימצב את ישראל כשחקנית מרכזית בשרשרת הערך של הכלכלה הדיגיטלית העולמית.
האיגוד ממליץ להטמיע תקנות חדשות שיאפשרו שימוש בטכנולוגיות מתקדמות הנפוצות בעולם. בין היתר מדובר במעבר לטכנולוגיית HVDC – מערכת מתח ישר המפחיתה הפסדי אנרגיה בהולכה ומייעלת את תפקוד הרשת, בשימוש ב-EnergyAware UPS – מערכות אל-פסק חכמות המשמשות לא רק לגיבוי אלא גם לאגירת אנרגיה זמינה בזמן אמת, בהורדת מדד PUE מתחת ל-1.3 – מדד ליעילות אנרגטית של חוות שרתים המשווה בין סך צריכת החשמל לצריכת המחשוב הישירה, וביישום מערכות FRT ו-PFAPR – טכנולוגיות שמאפשרות לחוות להמשיך לפעול גם בזמן נפילות מתח ולשמור על יציבות רשת החשמל. יישום טכנולוגיות אלו צפוי לדרוש עדכון רגולציה, אך יעניק לישראל יתרון תחרותי משמעותי ויהפוך את חוות השרתים ממעמס אנרגטי לגורם מייצב ברשת הארצית.
האיגוד מציג שלושה חסמים עיקריים המעכבים את הענף: פיצול רגולטורי בין משרדי הממשלה, הליכי רישוי ארוכים ולא מתואמים והיעדר הכרה בחוות שרתים כתשתית לאומית. לכן הוא ממליץ לעגן את חוות השרתים בחוק החשמל והאנרגיה תחת סעיף "תשתיות קריטיות", להקים רשות לאומית מתכללת לנושא, לגבש תכנית חומש לאומית לחיבור בין אנרגיה, תקשורת וחדשנות, ולשלב את נציגי התעשייה בגיבוש המדיניות.
לדברי גולדברג, ישראל ניצבת בצומת היסטורית – חוות השרתים הן היסוד החדש של העצמאות הלאומית, הן אנרגטית והן דיגיטלית. זו הזדמנות לממשלה לייצר תשתית עתידית שתשמור על יתרונה של ישראל בעידן ה-AI.
















