שוק התקשורת שוקע בבעלויות צולבות
ככל שיותר גופים מוסדיים שולטים במקביל בתשתיות, ברשתות ובשירותים – שוק התקשורת מאבד את ריבוי הקולות שעליו נשען
היום פורסם ב"כלכליסט" כי קבוצה של משקיעים מוסדיים, בהובלת גיל שרון, הגישה הצעה לרכישת הוט מובייל. כזכור, רק לפני שבוע נסגרה עסקת IBC, שבמסגרתה אמור שרון לשמש כיו"ר, ובה שותפים גם חלק מהגופים המוסדיים שמשתתפים כעת בהצעת הרכש להוט מובייל. עוד נודע כי קבוצת הפניקס, שרצתה לקחת חלק בקבוצה לרכישת הוט מובייל, נמנעה מלעשות כן לאור ההגבלות שהטיל עליה לאחרונה משרד התקשורת בשל שורה של בעלויות צולבות בשוק התקשורת.
משרד התקשורת מסמן קו ברור נגד בעלויות צולבות
גם אם היה למישהו ספק בנוגע להתערבות משרד התקשורת סביב אחזקות קבוצת הפניקס, הרי שהיום ברור לגמרי כי טוב עשה המשרד שבחר להתערב בעניין. בדבר אחד אין עוד ספק – שוק התקשורת הולך ושוקע בסבך של בעלויות צולבות ואינטרסים סמויים, שגם אם לעיתים קשה לזהותם, פגיעתם בתחרות לאורך זמן עלולה להיות קשה.
הצעות יש – מוכר עדיין אין
בעניין הוט מובייל, הוגשו כבר כמה הצעות, וייתכן שיוגשו נוספות, אך בשלב זה לא ברור כלל אם יש מוכר. פטריק דרהי הוציא למכירה את הקבוצה כולה, ועל פניו נראה כי יהיה זה מהלך לא חכם למכור את הוט בחתיכות ולא כקבוצה אחת. הפרדה של פעילות המובייל ומכירתה בנפרד תשאיר את הוט כחברה קווית בלבד ולא כקבוצת תקשורת – דבר שיפחית בהכרח את שוויה לרוכש פוטנציאלי.
דרהי הוא שחקן מתוחכם שיודע זאת היטב, אך אם נצא לרגע מנקודת הנחה שהוט תחליט בכל זאת להיפרד מפעילות הסלולר בקבוצה, סוגיית הבעלויות הצולבות תעלה שוב על שולחנו של הרגולטור.
הקשר ל-IBC – חשש מהצטברות אינטרסים
לכאורה ניתן לומר שאין קשר בין פעילות הוט מובייל לפעילות IBC: האחת חברה סלולרית, והשנייה חברת תשתיות בשוק הנייח. אך זו רק הנגזרת הראשונה. במבט מעמיק יותר, בולטת למשל העובדה כי הוט מובייל חולקת רשת סלולרית משותפת עם פרטנר – שותפות מורכבת שידעה לא מעט משברים.
אינטרסים אפשריים של פרטנר או של קבוצת הרוכשים בנוגע לרשת הסלולר המשותפת עשויים לזלוג ולהשפיע גם על תחומי פעילות אחרים, ובהם התשתית הקווית של IBC. לא צריך להיות מתוחכם במיוחד כדי לחשוב על לא מעט תרחישים אפשריים שעלולים לעורר חששות תחרותיים סביב בעלות צולבת שנראית לכאורה תמימה. וזה עוד לפני שדיברנו על שותפויות נוספות שכבר עברו אישורים.
קריאה לרגולטור – להעדיף שחקנים נקיים מאינטרסים
בין המציעים שכבר הגישו או שצפויים להגיש הצעות רכש להוט מובייל יש גם שחקנים עצמאיים, נטולי אינטרסים צולבים בשוק התקשורת. טוב יעשה הרגולטור אם יבהיר מראש כי הוא נותן עדיפות לעסקאות כאלה, וימנע עסקאות הכרוכות בבעלויות צולבות – גם אם מדובר בגופים מוסדיים שלכאורה אינם מעורבים בניהול הפעיל.
במקרים כאלה עדיף למנוע מראש את הפגיעה הפוטנציאלית, מאשר לנסות להגביל ולפקח בדיעבד – משימה שבה משרד התקשורת, כידוע, אינו מצטיין. בעניין זה ראוי לציין לטובה את מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, שבצעד תקדימי כבר החל לסמן לגופים המוסדיים את גבולות הגזרה, ונתן מסר ברור של העדפת התחרות על פני כל שיקול אחר.
















