דינמיקה מייבאת לישראל את מודל האייפון האמריקאי – השאלה אם השוק מוכן לזה
חצי מחיר, שדרוג כל שנה: מודל ה-Forward Trade In שעובד בארה"ב נוחת בישראל – אבל עם סיכונים מובנים
רשת דינמיקה, יבואנית רשמית של Apple, משיקה מסלול חדש שיאפשר ללקוחות להתחדש באייפון חדש מדי שנה ולשלם בכל פעם רק מחצית ממחיר המכשיר. המודל, המכונה FTI (Forward Trade-In), מבוסס על תוכניות שדרוג שנתיות המיושמות זה שנים בארצות הברית ובאירופה, ומבוססות על החזרת המכשיר הישן בתום שנה וקבלת הדגם החדש בתשלום חלקי בלבד.
במסגרת המסלול, לקוחות שירכשו מכשיר מסדרת iPhone 17 בדינמיקה ישלמו בעת הרכישה 50% ממחירו. לאחר שנה, יוכלו להחזיר את המכשיר, לעבור לדגם החדש ביותר ולשלם שוב מחצית מהמחיר, כאשר יתרת שווי המכשיר הקודם מגולמת בערך הטרייד אין העתידי.
איך זה עובד בארה"ב
בארצות הברית מדובר במודל מבוסס היטב, המיושם על ידי אפל עצמה במסגרת תוכנית ה-iPhone Upgrade Program, וכן על ידי מפעילים כמו AT&T, Verizon ו-T-Mobile ורשתות קמעונאיות כגון Best Buy ו-Amazon. הלקוח משלם תשלום חודשי או מקדמה חלקית, ולאחר 12 חודשים מחזיר את המכשיר ומתקדם לדגם החדש ללא צורך למכור את המכשיר הישן או להתמודד עם שחיקת הערך שלו.
הבסיס הכלכלי למודל הוא שוק יד שנייה עצום, שבו מיליוני מכשירים מוחזרים מדי שנה, עוברים תהליך Refurbished במעבדות ייעודיות, ונמכרים מחדש בארה"ב או מיוצאים לשווקים מתפתחים. מדובר בתעשייה שמגלגלת עשרות מיליארדי דולרים בשנה ומאפשרת לחברות להפוך את המכשיר המוחזר לנכס כלכלי לכל דבר.
האתגר הישראלי
בישראל, לעומת זאת, שוק יד שנייה במובייל קטן, מבוזר וחסר תשתית תעשייתית אמיתית. מרבית המסחר מתבצע דרך פלטפורמות כמו יד2 וקבוצות פייסבוק, ללא סטנדרטיזציה, ללא מערך מיון מסודר וללא אמון צרכני רחב במכשירים מחודשים, ולכן יהיה מעניין לראות כיצד המודל הזה יעבוד כאן.
















