פלונטר ניצן חוזר לשולחן: במשרד התקשורת בוחנים הקצאת ביניים לתדרי 800 מגה הרץ
תוכנית חדשה נועדה לאפשר לסלקום להתחיל בפריסה – במחיר של חלוקת ספקטרום זמנית עם פלאפון עד לפינוי המשטרה
העיכוב המתמשך בפינוי רשת הקשר של משטרת ישראל ("ניצן") ממשיך לייצר חוסר ודאות רגולטורי והנדסי בשוק הסלולר. לזמן אוויר נודע כי במשרד התקשורת מתגבשת בימים אלה תוכנית חדשה, שבשורה התחתונה נועדה לאפשר לסלקום להתחיל סוף סוף בפריסת תדרי 800 מגה הרץ – גם ללא פינוי מלא של ניצן, שקרוב לוודאי לא תתפנה במהלך השנה הקרובה.
לפי המתווה שנבחן, פלאפון וסלקום יקבלו בשלב ראשון הקצאה זמנית של 5 מגה הרץ בלבד כל אחת בתחום ה-800 מגה הרץ, במקום ההקצאה המלאה של 10 מגה הרץ לכל חברה כפי שנקבע במקור. המהלך אמור לאפשר התחלת פריסה תפעולית בפועל, תוך ניסיון לגשר על בעיית ההפרעות שנובעת מקרבת התדרים של סלקום לרשת ניצן.
בעיית השורש: קרבה ספקטרלית לרשת המשטרה
בבסיס הבעיה עומדת העובדה שתדרי 800 מגה הרץ שיועדו לסלקום קרובים פיזית לתדרים שבהם פועלת רשת ניצן של המשטרה. בניגוד לפלאפון, שהתדרים שלה ממוקמים "עמוק יותר" בתוך תחום ה-800, סלקום אמורה לפעול באזור גבולי יחסית – מה שמייצר סיכון ממשי להפרעות, במיוחד בפריסה ארצית רחבה.
זו בעיה טכנית מוכרת שבה רשתות שפועלות על תדרים קרובים משבשות זו את זו. גם אם קיימים פילטרים מתקדמים, עצם נוכחות מערכת רדיו פעילה בעוצמות גבוהות בתחום סמוך מקשה על תכנון רשת סלולרית יציבה, בעיקר באזורים רגישים כמו מרכזי ערים, מתקנים קריטיים ואזורים בעלי צפיפות תדרים גבוהה.
מבחינת סלקום, פריסה בתנאים האלה עלולה לייצר רשת בעייתית: אזורים בלי קליטה, שירות לא יציב וגל תלונות מצד הלקוחות.
מתווה ביניים: חלוקת הספקטרום
כאן נכנס לתמונה מתווה הביניים שנבחן כעת. לפי הרעיון, סלקום תקבל זמנית 5 מגה הרץ מתוך הבלוק שיועד במקור לפלאפון, לצד 5 מגה הרץ לפלאפון עצמה. מאחר שהתדרים של פלאפון מרוחקים יותר מניצן, ההנחה היא ששתי החברות יוכלו לפעול במקביל, ללא סיכון חריג להפרעות הדדיות או לשיבוש משמעותי מצד רשת המשטרה.
בשלב מאוחר יותר, לאחר פינוי מלא של ניצן, אמורות פלאפון וסלקום לדלג מחדש עם הרשתות שלהן ולעבור להקצאה המלאה המקורית של 10 מגה הרץ רציפים לכל אחת.
האם 5 מגה הרץ מספיקים בכלל?
מבחינה הנדסית, מדובר בפתרון גבולי אך אפשרי. רוחב פס של 5 מגה הרץ בדור 4 מאפשר קיבולת מוגבלת יחסית, אך בתדר נמוך כמו 800 מגה הרץ, שמספק כיסוי רחב וחדירה טובה לבניינים, ניתן לייצר שכבת כיסוי בסיסית.
ה-800 נועד בראש ובראשונה לספק קליטה, לא מהירות. הוא משלים את התדרים הגבוהים שמטפלים בנפחים, ולכן לתקופת מעבר אפשר להסתפק גם ב-5 מגה הרץ – כל עוד לא בונים עליו כרשת העומסים המרכזית.
בנוסף, בבדיקות שבוצעו במשרד נמצא כי הציוד שרוכשות החברות – הן ברשת הרדיו והן בליבת הרשת – תומך במעבר בין בלוקים שונים של 800 מגה הרץ, כך שמבחינה תפעולית אין חסם טכנולוגי למהלך.
פינוי ניצן: הבטחות מול מציאות
לפי גורמים בענף, תקציב המדינה הקרוב כולל סעיף ייעודי לפינוי רשת ניצן והעברת המשטרה לתחום תדרים חדש, שמשרד התקשורת כבר הקצה עבורה עקרונית. אלא שזו אינה הפעם הראשונה שמופיעות הבטחות כאלו.
בפועל, ניצן תקועה כבר שנים כעצם בגרון של שוק הסלולר: כל תהליך של שדרוג תדרים בתחום ה-800 וה-850 מתנהל בצל חוסר ודאות לגבי לוחות הזמנים של המשטרה, שמתמודדת עם אילוצים תקציביים, מבצעיים וארגוניים.
מבחינת המפעילים, כל דחייה נוספת מייצרת נזק כפול: גם עיכוב בפריסה של תדר אסטרטגי, וגם חוסר יכולת לתכנן רשתות לטווח ארוך בצורה אופטימלית.
















