ארה״ב מציבה יעד במרוץ הקוונטי: מחשב קוונטי מתקדם עד 2028 והגנת הצפנה עד 2031
שני צווים שעליהם חתם טראמפ הופכים את המחשוב הקוונטי מניסוי מדעי לפרויקט לאומי-ביטחוני. המטרה: לשמור על יתרון מול סין, להאיץ את התעשייה המקומית ולהיערך ליום שבו הצפנות קיימות כבר לא יספיקו
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ חתם על שני צווים נשיאותיים שנועדו להאיץ את המרוץ האמריקאי בתחום המחשוב הקוונטי ולהיערך לאיום הסייבר הבא. לפי הבית הלבן, הצו הראשון מכוון לפיתוח מחשב קוונטי חזק מספיק לצורכי מחקר מדעי עד 2028, כחלק ממאמץ לשמר את ההובלה האמריקאית בטכנולוגיות עומק מול סין ומדינות מתחרות.
הצו השני עוסק בצד הפחות נוצץ אך אולי החשוב יותר: הגנה על מערכות ממשל, תשתיות ומידע רגיש מפני עידן שבו מחשבים קוונטיים יוכלו לשבור חלק משיטות ההצפנה המקובלות כיום. הממשל מציב יעד להעברת מערכות פדרליות מרכזיות להצפנה פוסט-קוונטית עד 2030 או 2031, בהתאם לסוג המערכת והשימוש.
המהלך נשען גם על עבודת תקינה שכבר התקדמה. מכון התקנים האמריקאי NIST פרסם ב־2024 את התקנים הראשונים להצפנה פוסט-קוונטית, שנועדו לאפשר לארגונים להתחיל בהיערכות מעשית עוד לפני שמחשב קוונטי מסחרי בעל יכולת שבירת הצפנות יהפוך למציאות.
מעבר למחשב עצמו, הצווים כוללים גם דגש על חיישנים ורשתות קוונטיות, לרבות שימושים ביטחוניים כמו ניווט בסביבה שבה GPS משובש. בכך מבהיר הבית הלבן כי הקוונטים אינם עוד תחום מעבדה בלבד, אלא תשתית אסטרטגית שתשפיע על סייבר, ביטחון, תעשייה, מדע ושוק ההון. בתקשורת האמריקאית דיווחו כי המהלך משתלב גם בהשקעות ממשלתיות ובהתעניינות גוברת של ענקיות טכנולוגיה וחברות קוונטיות צעירות.
















