חברת הוט לא תקבל פטור גורף מפריסת תשתיות סיבים אופטיים במקומות שבהם IBC לא פרוסה, והמשמעות היא שברירת המחדל היא שהחברה תידרש להשלים פריסת סיבים אופטיים באופן עצמאי במקומות שבהם IBC לא פרוסה. במקביל היא תוכל לפנות לוועדה המייעצת במשרד התקשורת ולבקש פטור אך אז הוועדה תשקול ותדון בבקשה ואין כל ערובה שהיא תקבל את הפטור.
מדובר בהחלטה לא פשוטה ואף מורכבת מבחינת הוט שכן ברירת המחדל היא שהיא תיאלץ להשלים פריסת סיבים אופטיים בקרב מאות אלפי משקי בית. הוט נלחמה קשות בהחלטה הזו בשימוע וטענה שמדובר בהחלטה בלתי מתקבלת על הדעת. נזכיר שהוט היא בעלת מניות דומיננטית ב – IBC אך היא לא בעלת השליטה, והיא נסמכה על כך שהאחרונה היא זרוע הביצוע שלה לעניין פריסת הסיבים ושבגלל זה המשרד יוותר לה בסוגיה.
נזכיר ש – IBC מתכוונת להגיע לפריסה של 2.4 מיליון משקי בית ובישראל יש כ – 3 מיליון משקי בית (תלוי איך סופרים) ולכן זו החלטה שהוט תתקשה לקבל.
שר התקשורת, שלמה קרעי, אימץ את המלצות הצוות המשרדי לגיבוש מתווה לסגירת רשתות התקשורת המסורתיות בישראל. המהלך ההיסטורי, צפוי להוביל לקידום משמעותי של תשתיות התקשורת הנייחות בישראל באמצעות מעבר הדרגתי מרשתות הנחושת המיושנות של בזק והוט לרשתות מתקדמות מבוססות סיבים אופטיים.
כיום פועלות בישראל שתי מפעילות בעלות תשתית נחושת בפריסה כלל ארצית – בזק והוט, המחויבות בפריסה אוניברסלית ובמתן שירותים לכלל הציבור. בשנים האחרונות חל שינוי דרמטי בשוק התקשורת הישראלי עם כניסתן של שחקניות נוספות למעגל פריסת רשתות סיבים אופטיים בישראל.
תמונת המצב הנוכחית מצביעה על קיומן של שלוש רשתות מתקדמות הפרוסות בהיקף נרחב: פרטנר ו – IBC פורסות מזה כמה שנים רשתות סיבים אופטיים, בעוד בזק הפעילה את רשת הסיבים שלה במרץ 2021. לפי נתוני משרד התקשורת, IBC הנגישה נכון לסוף 2024 כ-1.9 מיליון משקי בית המהווים כ-60% מסך משקי הבית בישראל. פרטנר הנגישה כ-1.05 מיליון משקי בית (כ-35%), ובזק השלימה פריסה בהיקף של כ-2.5 מיליון משקי בית, המהווים מעל ל-80% ממשקי הבית באזורי השירות שלה.
סגירת רשתות הנחושת והמעבר לתשתיות מתקדמות צפויים להביא לשיפור משמעותי בשירותי האינטרנט לצרכן. הרשתות המתקדמות מבוססות הסיבים האופטיים יציבות יותר בהשוואה לרשתות נחושת, מאפשרות תמיכה במהירויות סימטריות, רוחב פס גבוה, ומושפעות פחות מהפרעות אלקטרומגנטיות.
עיקרי המתווה
המתווה שאומץ מחולק לשלושה שלבים עיקריים:
שלב א' – פטור מפריסת נחושת באזורי בנייה חדשה
בשלב הראשון, בזק תקבל פטור מפריסת נחושת בבנייה חדשה באזורי פריסת הסיבים שלה, ובמקום זאת תחויב לפרוס רק רשת מתקדמת. החובה להשלים את פריסת הרשת המתקדמת ולתת שירות תהיה לא יאוחר ממועד האכלוס.
באזורי התמרוץ (אזורים שבזק הודיעה שלא תפרוס בהם רשת מתקדמת), בזק תהיה רשאית לבקש פטור מפריסת נחושת, אך הדבר יותנה בהמשך פריסה של תשתיות פסיביות בבנייה חדשה באזורים אלו ופריסת רשת מתקדמת ומתן שירות על גביה כשתהיה רשאית לכך (החל ממאי 2027 או 2028, בהתאם למועדי המכרזים).
הוט תקבל פטור מפריסת נחושת ביחס לבנייה חדשה בתנאי שבאותם אזורים תיפרס רשת סיבים של IBC או של הוט עצמה.
בזק והוט יידרשו לספק על גבי רשת סיבים את כל סוגי השירותים שהן מציעות כיום למנויים על גבי רשת הנחושת, לרבות שירותי טלפוניה וגישה לאינטרנט.
שלב ב – סגירה הדרגתית של רשת הנחושת
בשלב השני, שיחל במהלך 2025, תבוטל החובה לחבר מנויים חדשים על גבי תשתיות הנחושת במקום בו פרוסה רשת מתקדמת. כמו כן, תבוטל החובה לספק שירות אוניברסלי על בסיס תשתית נחושת באזורים שבהם אחוז המנויים המחוברים לרשת הסיבים מגיע ל-85% לפחות מכלל המנויים באותו אזור סטטיסטי.
בעל התשתית יידרש להסיר על חשבונו מהמרחב הציבורי את כל תשתית הנחושת העילית ואת כל המרכיבים הפסיביים והאקטיביים שמשמשים את רשת הנחושת ושאינם נדרשים לאספקת השירות בסיבים, וזאת בתוך שנה מסגירת הנחושת באזור הסטטיסטי.
לגבי אזורי התמרוץ, בזק תחויב לספק שירותים על בסיס רשת הנחושת עד תום שנת 2030, אלא אם כן תפרוס באותם אזורים רשת סיבים בהתאם לאפשרות שניתנה לה.
שלב ג' – שנת 2030 ואילך
בשלב השלישי, החל משנת 2030, יתאפשר לבעלי התשתית לסגור את מה שנותר מרשתות הנחושת, כולן או חלקן, גם אם באזורים מסוימים לא הגיעו לרף של 85% מנויים על רשת הסיבים, ובלבד שקיימת תשתית סיבים המונגשת לכל דירת מגורים ותוך מתן התראה ללקוחות.
הטמנת התשתית העילית
בבנייה חדשה, בזק והוט יחויבו בפריסה תת-קרקעית של תשתית הסיבים. בנוסף, במקרים של התחדשות עירונית או פרויקטים של שדרוג תשתיות, כאשר גוף כלשהו מבצע עבודות חפירה במרחב הציבורי, חברות התקשורת יחויבו להטמין את רשת התקשורת המתקדמת שלהן.
בנוגע לשירותי הטלפוניה, המשרד מצא כי קיימת הצדקה להתערבות ולכן התעריפים המרביים הקבועים כיום בתקנות עבור שירותי הטלפוניה של בזק יחולו גם על שירות הטלפוניה הניתן על גבי רשת מתקדמת.
כל הספקים הנותנים שירות על גבי רשת סיבים מתקדמת יחויבו ליידע את לקוחותיהם כי במקרים של הפסקת חשמל בבית הלקוח, ציוד התקשורת הביתי יפסיק לפעול. לקוחות יוכלו לרכוש מוצרי מדף לגיבוי אנרגטי לציוד התקשורת הביתי לטובת הבטחת רציפות השירות במקרי חירום.
המתווה צפוי להיות מיושם בהדרגה בשנים הקרובות, כאשר היישום המלא של הסגירה ההדרגתית צפוי להסתיים לקראת 2030.
לצורך יישום המתווה, משרד התקשורת יפעל לתקן את חוק התקשורת ולקבוע הוראות בחקיקת משנה או ברישיונות. בין היתר, ייקבעו הוראות לעיגון האפשרות של בזק והוט לא לפרוס רשת נחושת בבנייה חדשה ולקביעת התנאים המוקדמים לסגירה חלקית וסופית של רשת הנחושת.
המשרד גם יתקן את המדיניות הנוגעת לחובת פריסת רשת מתקדמת של הוט, כך שהוט תהיה רשאית לפרוס רשת מתקדמת משל עצמה בהיקפים שתמצא לנכון, ללא צורך לעמוד בחובת הנגשה ל-30% ממשקי הבית בישראל כפי שנקבע בעבר.
שר התקשורת, שלמה קרעי: “וישן מפני חדש תוציאו – נגמרו הימים של אינטרנט מקרטע על תשתיות מימי בן גוריון. אנחנו סוגרים את עידן הנחושת ופותחים עידן של אינטרנט סיבים מהיר, יציב ונגיש לכל אזרח – ממטולה דרך יהודה והשומרון ועד אילת. מחברים את ישראל למהירות של המחר!”
מנכ”ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "המדיניות החדשה היא אבן דרך משמעותית בשדרוג תשתיות התקשורת הלאומיות. רשתות הסיבים הן תשתית העתיד – המעבר המלא אליהן יאפשר לכלל הציבור ליהנות מתקשורת מתקדמת, אמינה ומהירה, ויחזק את מעמדה של ישראל כמדינה מובילה בתחום התקשורת הנייחת."
















