משרד התקשורת עומד בפני אתגר משמעותי בכל הנוגע לתשתיות הסלולר בישראל. בשנים האחרונות, בעקבות "רפורמת כחלון", התפתח כשל שוק חמור בענף הסלולר שהוביל להאטה בפיתוח הרשתות ובהתפתחותן הטכנולוגית כך אומרים בוועד פלאפון בעבודה מקיפה שהגישו למשרד התקשורת ולצוות הבינמשרדי לקידום הדור החמישי. כתוצאה מכך, תשתיות הסלולר בישראל מפגרות משמעותית אחרי מדינות מפותחות בעולם, הן בפריסה הארצית והן בקצב הטמעת טכנולוגיות מתקדמות כמו דור 5. המצב הנוכחי מעורר דאגה רבה, במיוחד לאור האיומים הביטחוניים על ישראל והצורך ברשתות מתקדמות ויציבות.
בניסיון להתמודד עם המצב, משרד התקשורת מקדם כיום מספר תוכניות, בהן שיתופי פעולה בין החברות בתחום התשתיות ואף מיזם משותף עם חברת החשמל. אולם, על פי נייר מדיניות מקיף שגובש על ידי יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון, ודר' דני ואזנה, חוקר מדיניות ציבורית, התוכניות הללו לוקות בכשלים רבים ולא צפויות לתת מענה ראוי לבעיות בשוק הסלולר. נייר המדיניות מציג תמונה עדכנית של מצב התשתיות ומציע מספר חלופות אפקטיביות להתמודדות עם כשל השוק.
הבעיה המרכזית שזוהתה היא חוסר היכולת של חברות הסלולר לעמוד בהשקעות הנדרשות לפיתוח הרשתות לנוכח רמת המחירים הנמוכה והצניחה בהכנסות. החסם העיקרי אינו קשיים טכנולוגיים או מחסור בנכסים ואתרים, אלא בעיקר מחסור במקורות מימון חיצוניים לביצוע ההשקעות.
על כן, הפתרון העיקרי שמוצע בנייר המדיניות הוא הקמת קרן תמרוץ לאומית להשקעות בתשתיות הסלולר, שתמומן על ידי תמלוגים שיגבו מכלל מפעילי הסלולר בשיעור של לפחות 0.5% מההכנסה השנתית של כל מפעיל. הכנסות הקרן ישמשו למימון מידי של השקעות החברות בפיתוח והרחבה של הרשתות. מנגנון דומה כבר קיים בחקיקה, וכל שנדרש הוא עדכון של ההוראה הרלוונטית בחוק.
כצעד משלים לקרן העידוד, מוצע גם כי המדינה תשתתף בעצמה במימון פיתוח הרשתות, בשיעור שייקבע ביחס למימון של חברות הסלולר. בנוסף, מוצע להטיל "תמריץ השבחה ופיתוח תשתיות" בשיעור נמוך על מנויי דור 5, שיגבה מכל החברות וישמש אף הוא למימון הרחבת הרשתות. לדברי מחברי נייר המדיניות, צעדים אלו יחד יכולים לספק מקור מימון יציב להקמת מאות אתרים חדשים בטווח הזמן הקצר.
לצד הצעדים במישור המימון, מציע נייר המדיניות גם מספר צעדים משלימים שיקלו על החברות בהשקעה בתשתיות – הקלה בהשתלבות על נכסי וקרקעות המדינה, הפחתה של אגרות התדרים, והרחבה של אופן ההגדרה של רשתות הסלולר כתשתית לאומית קריטית.
יחד עם זאת, נייר המדיניות מתריע מפני התוכניות שמקדם משרד התקשורת כיום, ובפרט מפני הקמת מיזם משותף עם חברת החשמל. לטענתם, מהלך כזה יוביל להשלכות שליליות קשות על התחרות, החוסן של התשתיות ומבנה השוק, תוך החזרת חברה ממשלתית למעמד דומיננטי בענף שהופרט.
נייר המדיניות מציע למקבלי ההחלטות לאמץ את המתווה החדש שהם מציגים במקום התוכניות הקיימות, מתוך טענה שמדובר בפתרונות יעילים וברי מימוש שיכולים להביא לשיפור מהיר ומשמעותי במצב התשתיות. הם קוראים גם לבחינה מחודשת של התוכניות שעל הפרק כיום במשרד התקשורת, בשל ליקויים וחששות שונים שהם מפרטים.
עיקרי התוצאות הצפויות מאימוץ ההמלצות בנייר הן שיפור משמעותי במצב התשתיות והתגברות על כשל השוק תוך הרחבת הכיסוי ואיכות הקליטה ברחבי הארץ, האצת ההתפתחות הטכנולוגית והטמעה של דור 5, שמירה על רמות מחירים נמוכות לציבור, והגברת התחרות על איכות השירות תוך הענקת שירותים מיטביים שיקדמו את התחרות מעבר למחיר בלבד.
מסמך זה מהווה ללא ספק תרומה חשובה לדיון על עתיד תשתיות הסלולר בישראל – דיון שמתקיים בימים אלה על ידי צוות בינמשרדי שמגבש המלצות לקידום פריסת תשתיות 5G. מקבלי ההחלטות ייאלצו להתמודד עם הטענות והחלופות שהועלו בו, ולתת את הדעת על דרכי הפעולה המיטביות להבטחת רמה נאותה של תשתיות סלולריות בישראל, שהן בגדר הכרח לאומי בשגרה ובמצבי חירום, ונדרשות לקידום הכלכלה והחברה לנוכח המהפכה הדיגיטלית והטכנולוגית העולמית.
















