הדבר המפתיע בכל תוכניות העבודה של שר התקשורת שלמה קרעי, שאותם הציג השבוע, הוא לא במה שכתוב בהן, אלא בדבר החשוב ביותר שקרעי לא מבין שנחוץ היום לשוק התקשורת – ועדה ציבורית המורכבת מרוב של מומחים חיצוניים ולא פקידי ממשלה, שתשרטט עבורו את מפת הדרכים ואת האסטרטגיה לשנים הבאות.
ועדות מומחים נותנות את החותמת למהלכים קשים ששר התקשורת יתקשה לעשות לבד. וזאת מעבר ליכולת שלהן לקלוע טוב יותר לשינויים הנדרשים בשוק. כל עוד בראש המשרד עמדה לירן אבישר בן חורין, ניתן להניח שהיא הייתה שמה את כל יהבה על השינויים הנדרשים בשוק הסלולר. אבל במציאות הקיימת היום קשה מאוד לצפות מה באמת רוצה קרעי ולמה הוא מכוון.
במקום בן חורין תופס את מקומה כאיש החזק במשרד, אלעד מלכא המיועד לתפקיד המנכ"ל שהיום הוא משנה למנכ"ל. המינוי של מימון שמילה כממלא מקום מנכ"ל הוא זמני עד שמלכא יוכל לעבור בנציבות שירות המדינה. מלכא, מבלי להיכנס לאג'נדות פוליטיות, נשמע על ידי מי ששוחחו איתו כאחד שמבין עניין.
אבל מוכשר ככל שיהיה, הבעיה המרכזית של המשרד היא חוסר העומק והואקום שנוצר על רקע העזיבה של עופר רז דרור סמנכ"ל כלכלה, היעדר סמנכ"ל ספקטרום והמחסור המשווע בכוח אדם מקצועי באגף הכלכלה. ככל שהמשרד לא ישלים את עניין המינויים, אפשר לדבר מכאן ועד הודעה חדשה על שינויים שהשר רוצה לעשות. זה בטקטיקה. באסטרטגיה, המשרד נדרש לרענון טוטאלי. אני מתקשה להבין איך איש מלומד כמו קרעי לא מבין את זה. איך אין לידו גורם מקצועי רציני שיעזור לו להבין היכן צריך וכדאי להתמקד בשינויים בשוק התקשורת?
אנקדוטה מן העבר: אורחים של שר התקשורת בנימין (פואד) בן אליעזר ז"ל, שהיו נכנסים למשרדו, היו רואים תילי תלים של דוחות עבי כרס. כשהיו שואלים אותו איך יש לך זמן לקרוא את כל הדוחות האלה הוא היה משיב שזה בשביל שלא יעופו דפים ברוח כשהוא פותח חלון…
מאידך, פואד נכנס למשרד התקשורת עם פמלייה שלא הייתה מביישת ראש ממשלה. היה לו משפט קבוע: אני לא מומחה אבל מבין במומחים. וכך הקיף את עצמו בחבורה של יועצים שעזרו לו לקבל החלטות. רוצה לומר, שר לא חייב להבין בטכנולוגיה או ברגולציה. אבל הוא כן צריך את האנשים הנכונים לצידו כדי להצליח בתפקיד.
מהאופן שבו הציג את תוכניות העבודה שלו, נראה שקרעי טועה. זה לא רק הנושאים שהעלה שבהם הוא מתכוון לטפל, וזה גם לא קשור לנושא השידורים שתופס את כל מרכז הכובד שלו. קרעי צריך להבין שגם הוא וגם המשרד, ובטח ובטח בסיטואציה הקיימת היום, נדרשים למפת דרכים חדשה.
זה לא רק לפתור את עניין הרישוי של אתרים סלולריים או להאיץ פריסת סיבים. זה בסדר וזה חשוב, אבל האתגרים הטכנולוגיים של מדינת ישראל הרבה יותר רחבים. קרעי צריך ועדה חיצונית של מומחים כדי שתעזור לו לחשב מסלול מחדש.
















