בזק מודיעה הבוקר על השגת הסכם עבודה חדש, אולי ההסכם המשמעותי ומרחיק הלכת ביותר שנחתם בתולדותיה, באופן שמגדיר מחדש את יחסי העבודה בחברה ואולי במשק כולו. כזכור מיד עם היוודע שבעלי השליטה בבזק, קרן סרצ'לייט ומשפחת פורר, נמצאים בדיונים מול שר התקשורת בעניין ביטול היתר השליטה שלהם בבזק והגדלת האפשרות לגופים מוסדיים להחזיק מניות בזק, הכריז ועד העובדים בבזק כי הוא דורש לפתוח במו"מ מיידי על המשמעויות של ביטול אפשרי של גרעין השליטה בחברה.
בעקבות איומי העובדים נאלץ דירקטוריון החברה, למורת רוחו, לאשר להנהלה לפתוח במשא ומתן. בחודשים האחרונים נערך משא ומתן קשוח שידע עליות ומורדות, אבל בסיומו ניתן לומר ללא צל של ספק כי מדובר בהישג חשוב לכל הצדדים.
במסגרת ההסכם הועד אינו מתייחס רק לתנאי העובדים ושכרם, אלא מקדיש חלק גדול למה שמכונה "האיתנות הפיננסית של החברה". מאד לא טריוויאלי לראות ועד עובדים מתערב בנושאים שכאלה ומכתיב להנהלת החברה והדירקטוריון כללים של עשה ואל תעשה בנושא. ראשית קובע ההסכם עי החברה מתחייבת לשמור על דרוג האשראי הנוכחי שלה. המשמעות היא בעצם שכל החלטה שתיקח החברה מעתה ואילך צריכה להעשות תוך כך שמובטח כי דרוג האשראי של החברה לא יפגע כתוצאה מכך. עוד קובע ההסכם כי דירקטוריון החברה אינו רשאי לבצע הפחתת הון ללא אישור מראש מהוועד. שני האמצעים חסרי התקדים הללו, מניחים משקולת כבדה על דירקטוריון החברה ומבטיחים כי מצבה הפיננסי של החברה יעמוד בראש סדר העדיפויות. אין ספק כי הטראומה של העובדים בפרשת אלוביץ עמדה בבסיס הדרישות הללו שאין להם שום מקבילה באף הסכם עבודה במשק הישראלי.
גם ביחס לתנאי העובדים קובע ההסכם תקדימים חדשים. עם הירידה באחזקות בעלי השליטה יזכו העובדים למענק חד פעמי בגובה 75 מיליון שקל שיושלם ע"י החברה בשני תשלומים, אבל משמעותי הרבה יותר מכך הוא השינוי בתנאי הפנסיה המוקדמת של העובדים. על פי ההסכם כל עובד קבוע שיפרוש בפרישה מוקדמת יזכה, החל ממועד הירידה בשליטה, לתוספת של למעלה מ – 2000 שקל לחודש לפנסיה החודשית שלו. לחלק מהעובדים בעיקר הצעירים יחסית מדובר בתוספת של עשרות אחוזים לקצבה החודשית. בחשבון גס מדובר במהלך שיעלה לבזק מאות רבות של מיליוני שקלים בשנים הבאות. בנוסף תישא החברה בתשלומי דמי הניהול לקרן הפנסיה בשיעור 2.45%
מהגמלה החודשית שעד כה שולמו ע"י העובדים. בזק תפריש 75 מיליון שקלים בדוחות בעקבות ההסכם.
שני סעיפים חשובים נוספים בהסכם הם האיסור על דירקטוריון החברה למכור את אחזקות בזק בחברת פלאפון, צעד שיש בו סולידריות יפה של עובדי בזק עם עובדי פלאפון, וכן תוספת של דירקטור נוסף מטעם העובדים במקרה ובדירקטוריון יכהנו 12 דירקטורים (מה שבהחלט צפוי לקרות כשבעלי השליטה ימכרו את אחזקותיהם בקרב הגופים המוסדיים).
אין ספק שההסכם בבזק קובע רף חדש, ומאד גבוה, בעולם יחסי העבודה בישראל. בימים הקרובים צפויות להגיע דרישות דומות מועדי העובדים בחברות הבנות של בזק – פלאפון, יס, ובזק בינלאומי, אשר יבקשו להשוות תנאים לאלו שקיבלו עובדי חברת האם. אי אפשר להימנע מהמחשבה על כך ששני האנשים העומדים בראש החברה, גם המנכ"ל רן גוראון וגם היו"ר גיל שרון, אינם נחשבים כמומחים בתחום יחסי העבודה, בלשון המעטה. הניצחון הוא גם של מורן קיטה, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה וטוב עשו כשנתנו לה להוביל את המו"מ. התמודדות עם גוף חזק ודומיננטי כמו ועד העובדים בבזק היא לא משימה קלה לאף הנהלה, אך בטח ובטח לא להנהלה הנוכחית. למי שחשב שהדומיננטיות של ועד העובדים בבזק תיחלש עם פרישתו של יו"ר הועד המיתולוגי שלמה כפיר, הופתע לגלות שהיו"ר הנוכחי איציק בסלו, הנחשב לאדם מתון ונח, התגלה כמתוחכם ואגרסיבי עוד יותר מקודמו המיתולוגי.

















הלזאת ייקרא השחלה ולא של סיבים?
אכן צודק, מורן קיטה עשתה אחלה עבודה.
איפה יחיאל איפה ?
ואיפה יקיר אלפא אלי כ+הן?
ומה עם מי שכבר פרש וצפי לצאת בעוד חודש?