שר התקשורת שלמה קרעי ביקר בשבוע שעבר בחברת IBC על מנת להתרשם מפעילות החברה מקרוב. קרעי קיבל סקירה מראשי החברה על התחרות בשוק הסיבים ובמקביל גם שמע הסתייגויות ממספר מהלכים של המשרד. הביקור של קרעי התרחש שבועיים לערך אחרי שמשרד התקשורת פרסם את החלטתו בעניין הקבלנים הקטנים ומכרזי התמרוץ לפריסת סיבים אופטיים בפריפריה.
IBC היא אחת החברות שהתמודדו במכרזי תמרוץ והתחייבה לפריסה של עשרות אלפי משקי בית, ועמדה אחר מחויבותה. אלא שוועדת המכרזים המשותפת למשרד התקשורת ולמשרד האוצר קבעה שמי שלא עמד במחויבות הפריסה שלו עד אוגוסט, ייהנה מארכה של 7 חודשים שבה הוא יהיה חייב להשלים את הפריסה אחרת יישא במשמעות של הפרת ההסכם מול המדינה, ובמלים אחרות הוא עשוי להיקנס ולהידרש להחזיר את כל הכספים שקיבל מהמדינה כדי לפרוס סיבים אופטיים בפריפריה.
לשיטתה של IBC ההחלטה על הארכה בעצם עושה את הפעולה ההפוכה ומעניקה פרס למי שלא עמד בהתחיבויותיו. לדברי IBC כפי שהסבירה במהלך הפגישה, אלה מהקבלנים שלא עמדו עד עכשיו באבני הדרך במכרזי התמרוץ יש יסוד סביר להניח שלא יעמדו באבני הדרך גם בהארכה.
לדברי IBC מה שהיה צריך לעשות זה לאפשר למי שהוכיח יכולת ביצוע, ומי שעמד בלוחות הזמנים, וביצע פרויקטים מורכבים, שהוא ייכנס בנעליהם וישלים את הפריסה היכן שהיא לא בוצעה.
נושא נוסף שעלה לדיון במהלך הביקור הוא דרישת החברה להפחית את מחירי המעבר ברשת בזק שעומדים היום על 430 שקל לקילומטר. נדגיש שנושא זה נמצא במוקד מחלוקת שכבר מתנהלת כמה שנים ומשרד התקשורת רק עכשיו מתפנה לעסוק בה. להווי ידוע, המחיר שמשלמים מתחרותיה של בזק עבור שימוש ומעבר בתשתיות שלה הוא מופרז לכל הדעות והיה אמור לרדת מזמן. אלא שרק עכשיו המשרד מטפל בסוגיה במסגרת טיפול כולל במחירי השוק הסיטונאי, וגם זה יהיה אחד הנושאים שיזכו להתייחסות רצינית היות והמחיר הגבוה מהווה חסם משמעותי לקבלנים מכל הסוגים שרוצים להתחרות בבזק אבל לא יכולים להקים תשתיות עצמאיות, ומנגד נדרשים לשלם מחירים מופקעים עבור שימוש בתשתיות בזק.
IBC טענה לגבי העבודה שעושה משרד התקשורת בנושא המחירים בשוק הסיטונאי, כי הפחתת מחירי האינטרנט הסיטונאים של בזק BSA לא יתורגם לירידה במחירים הקמעונאיים ולא יגיע לידי הצרכן הסופי ולכן עדיף היה שלא לגעת במחיר הזה.
















