במשרד האוצר מגיבים בחריפות לדבריו של שר התקשורת שלמה קרעי שתקף אמש את אגף התקציבים בכל הקשור לתוכנית שלו לקדם השקעות בדור החמישי על רקע המצב הלא טוב שבו נמצאת ישראל ביחס לעולם. קרעי הציג תוכנית שבה הוא קורא להשקעה של 1.7 מיליארד שקל על פני 5 שנים בעידוד הקמת 9,000 אתרי סלולר חדשים, כשהמימון אמור להגיע בחלקו דרך אגרות התדרים שמשלמות החברות הסלולריות בהיקף של 317 מיליון שקל בשנה. קרעי גם התייחס להשקעה הנדרשת בהרחבת הגיבוי החשמלי לאתרים כחלק מהתוכנית והדגיש את הצורך הביטחוני בכך.
לדברי גורמים באוצר "קרעי קשר בין כמה דברים שאנחנו לא חושבים שהם קשורים. הוא קושר בין גנרטורים והחשיבות של יתירות ברשתות הסלולר לבין שדרוג טכנולוגי של דור 5. יכול להיות שלגנרטורים יש הצדקה ביטחונית, ואולי אפילו אלמנט של דחיפות. אבל לא כך הדבר לעניין שדרוג הרשת הטכנולוגית מבחינת דור 5, אלו שני נושאים שונים".
באוצר הוסיפו ואמרו "לקידום דור 5 הוקם צוות בינמשרדי, יש עיסוק בכך. אם משרד התקשורת רוצה לחדש את העיסוק הוא מוזמן, אנחנו חלק מהצוות ונעשית שם עבודה מקצועית ואנחנו נשמח לאפשר את עבודת הצוות בצורה מקצועית. אבל בוא ניתן לו לעבוד. לעניין הנושא של הגנרטורים צפויה פגישה על רשות החירום הלאומית בנושא ואנחנו נשתתף ונשמע אותם".
ולגבי אגרות התדרים אומרים באוצר "קרעי מקשר בין הכנסה שמגיעה מתקציב המדינה והיא חלק מתקציב המדינה לבין הוצאה. אגרות הסלולר זה לא הכנסה של משרד התקשורת, זו הכנסה של המדינה. אין שום קשר בין אגרות הסלולר לבין הקמת אתרי 5G. אם הוא רוצה להקים אתרי 5G שיתן לצוות לעסוק בכך ושיגיד אם יש צורך בכך או אין צורך בכך. המקור, האם, הוא מגיע מאגרות הסלולר או ממס הכנסה, מה זה משנה? זה לא שאלה בכלל זה לא המקור שלו. יש פה הכנסה ממסים. שאלת המקור היא לא שאלה שלו, יש פה שיעור גירעון שעל פי תחזית הכלכלן הראשי יעמוד על 6%. ההשפעה על הגירעון היא גם מההוצאות של תקציב המדינה וגם מההכנסות. אגרות הסלולר הן חלק מההכנסות, אז זה שבכזו קלות הוא משתמש באגרות הסלולר כדי לתמרץ איזשהי תכנית שאין לה שום דחיפות ביטחונית ואין לה שום קשר ביטחוני זה בעייתי".
בהתייחסות לשאלה לגבי תקצוב וסיוע ממשלתי ל – 5G אומרים באוצר ש"צריך לתת לצוות לעשות את שלו אבל אבל אנחנו עדיין לא יודעים האם יש שם בעיה והאם היא מימונית. אנחנו כרגע לא יודעים שזו הבעיה של החברות. האם האגרות הן נטל כבד פיננסית, צריך לבדוק את זה בנפרד".
עוד אמרו "האגרות לא יירדו סתם כך בתקופת מלחמה ובאמצע משבר כלכלי. עדיין לא הציגו בפנינו את נושא ההנחות שהם רוצים להמשיך לתת בסוף 2024. אנחנו רוצים לשמוע את עמדת המשרד והאם התמרוץ צריך להיות דרך סבסוד. הקישור הזה איננו נכון. אומרים לנו האגרות מאוד גבוהות, ושזה יגרום לקריסת החברות אבל לא הראו לנו שום עבודה כלכלית בנושא הזה והקישור בין הדברים איננו נכון".
















