משרד התקשורת במאבק חריף מול אגף התקציבים בעקבות ביטול שורה של סעיפים משמעותיים בתקציב המשרד ל – 2024. לדברי בכירים במשרד התקשורת אגף התקציבים עצר את כל התקציב לחדשנות, לא מתכוון להאריך את ההנחה באגרות התדרים, וכמובן שלא מוכן להעניק סיוע שמבקש המשרד לטובת עידוד הקמת אתרים סלולריים ב – 5G, וגם לא לצורכי גיבוי אתרים סלולריים באזורים סמוכי גבול. האוצר רוצה גם לסגור את עידן פלוס.
במשרד התקשורת אמרו "האוצר לא מוכנים לתת כלום ואנחנו הולכים למאבק". בתשובה לשאלה מה לגבי המשך ההנחה באגרות התדרים אמרו במשרד התקשורת שבאוצר מתנגדים להמשך ההנחה. המשמעות היא הוצאה של עשרות מיליוני שקלים לחברות הסלולריות ב – 2024, שהופכת להיות מאד בעייתית עבורם במידה ולא תחול תזוזה בעמדת משרד האוצר.
נזכיר שמדי שנה תיקצב משרד התקשורת פרוייקטים בתחום החדשנות ב – 5G ביחד עם רשות החדשנות, על מנת לעודד יישומים של טכנולוגיות חדשות. מדובר במסלול המעניק תמיכה לחברות טכנולוגיה המבצעות תכניות הרצה (פיילוטים) בסביבות עבודה מבצעיות, ובאתרי ניסוי של משרד התקשורת. זאת אומרת שעל המוצרים המוגשים למסלול זה, להיות בשלים להרצה (לאחר בחינת היתכנות ופיתוח מרבית המוצר) וללא תכולות מו”פ משמעותיות.
בנושא ההנחה באגרות התדרים הרי שכאן כאמור הולכת להיווצר בעיה גדולה מאד לחברות ולמשרד. שר התקשורת הצהיר שב – 2023 החברות שילמו 317 מיליון שקל אגרות תדרים. באוגוסט 2024 המחיר אמור לעלות ל – 440 מיליון שקל, תוספת של 123 מיליון שקל, ובחלוקה ל – 3 רשתות מדובר על 41 מיליון שקל תוספת שנתית. בחלוקה לפי חודשים מדובר על כ – 30 מיליון שקל נוספים לכל רשת. לפי חישוב של 150-200 מיליון שקל רווח נקי בשנה לחברה מדובר בשחיקה של 15-20%.
נסביר כי ההנחה באגרות ניתנה לחברות במסגרת המכרז לתדרי 5G לתקופה של מספר שנים המסתיימות באוגוסט 2024. משרד התקשורת תומך בעמדת החברות הסלולריות המבקשות להאריך את תוקף ההנחות על רקע הנזקים שלהם בתקופת המלחמה.
כמובן שעל רקע כל זאת, אין סיכוי שהשנה נראה שינוי במדיניות המשרד בכל הקשור לסיוע לשוק הסלולר כפי ששר האוצר תיכנן, לא בהיבט של עידוד הפריסה ב – 5G ולא בכל הקשור לרצון המשרד למצוא מקור תקציבי לסיוע בנושא הרחבת הגיבוי הסלולרי לאתרים סמוכי גבול כך שיוכלו לפעול מספר שעות רב יותר ללא חשמל מאשר שעתיים הקבועים ברישיון של החברות היום.
אגב, בהמשך לפרסום שלנו על כך שבמשרד האוצר היו שמחים לראות סגירה של הרשות השניה השנה, כנראה שהדבר לא יקרה על רקע המתיחות בין המשרדים.
במשרד האוצר העדיפו להסתכל על חצי הכוס המלאה ואמרו שבסיס התקציב למשרד התקשורת לא נחתך בניגוד למשרדים אחרים.
ד״ר שלמה קרעי בתגובה לתוכנית משרד האוצר לסגירת מערכת עידן פלוס: "תוכניות החסכון הראשונות של האוצר הן תמיד על חשבון מעמד הביניים ומטה. כך עם העלאת אחוז המע״מ, כך גם בהתערבות המחוצפת שלהם כאן במערך השידורים החינמי של משרד התקשורת ועוד.
"שוב, לצערי, מתגלה ששר האוצר לא שולט בפקידות שלו, שמנסה שוב ושוב לפגוע באוכלוסיות המוחלשות. מצד אחד לא מוכנים להשקיע בתוכנית לשיפור תשתיות הסלולר בשגרה ובחירום, בעיקר בפריפריה, שתתן בין היתר מענה חלופי למערך הזה, ומצד שני פוגעים בחצי מיליון איש שמשתמשים בו".
"כבר בתזכיר חוק השידורים החלטתי להעביר את מערך עידן פלוס לאפליקציה חינמית לציבור. המלחמה הבהירה לנו שללא עיבוי מערך האנרגיה לתקשורת הסלולרית, זו תהיה פגיעה קשה בציבור שניזון ממידע באמצעות התקשורת, וכיום, במצבי חירום, דווקא מערך עידן פלוס יגלה שרידות גבוהה לאיומים על ישראל.
"דרשתי טרום התקציב לתקצב תכנית לעיבוי מערך האנרגיה בחירום לתשתיות תקשורת בישראל, עד כה דרישתי לא נענתה.
"כשזה יקרה, גם עידן פלוס יוכל להישען על טכנולוגיה מתקדמת. עד אז, מערך עידן פלוס שהינו קריטי, בוודאי לאור תרחיש הייחוס במלחמה, ימשיך להעביר חדשות, מידע והתראות בחינם לציבור ולפריפריה – במגוון שפות ובשלל ערוצים".
















