משרד התקשורת מנסה לפתור בעייה מורכבת של מפעילים סלולריים וירטואליים הטוענים שלקוחותיהם מופלים לרעה בשל העובדה שאינם יכולים לקבל שירותי eSIM כמו במכשירי קצה כמו שעונים על רקע מגבלות מצד יצרני מכשירים ובעיקר אפל וסמסונג.
ממכתב ששלחה 019 מובייל למשרד התקשורת ולרשות התחרות עולה שחברות כמו אפל מכבידות באופן בלתי הוגן על מפעילי סלולר קטנים וירטואליים, שאינם בעלי תשתית סלולרית משל עצמם. הן עושות זאת על ידי סירוב לאפשר התאמה מלאה של מכשיריהן לטכנולוגיות סלולר מתקדמות כגון 5G ו-VoLTE, בניגוד לגישה הנוחה יותר שהן מעניקות לחברות הסלולר הגדולות והוותיקות עימן הן חתומות על הסכמי שיתוף פעולה ובמקביל גם רוכשות מכשירים בהיקף נרחב.
019 מובייל טוענת כי מדיניות זו של היצרניות פוגעת אנושות ביכולת שלה ושל מפעילים קטנים אחרים להתחרות בשוק הסלולר הישראלי. זאת מאחר וכאשר הרשתות הסלולריות יעברו באופן מלא לטכנולוגיות מתקדמות יותר בעתיד הקרוב, חלק גדול מלקוחותיהם לא יוכלו עוד להשתמש בשירותים שלהם.
החברות דורשות בתוקף מהרגולטורים בישראל – משרד התקשורת ורשות התחרות – להפעיל את סמכויותיהם החוקיות ולחייב את יצרניות ציוד הקצה כמו אפל לתת תמיכה מלאה בטכנולוגיות החדשות לכלל מפעילי הסלולר בישראל, גדולים וקטנים כאחד.
019 מובייל אף הולכת צעד נוסף וקוראת למשרד התקשורת שלא לאשר כלל יבוא של דגמי סלולר מסוימים לישראל אם היצרניות מסרבות לספק לשחקנים קטנים גישה מלאה ליכולותיהם הטכנולוגיות.
נזכיר שכאשר wecom השיקה את שירותיה והייתה באמצע תהליך לקבלת רישיון ממשרד התקשורת ל – 5G החברה נתקלה בבעיה מול אפל שלא תמכה בלקוחות שרצו לעבור עם האייפון שלהם אליה. wecom נקלעה לבעיה קשה מול אפל ולקח זמן לא מועט עד שאפל הכירה ברשת שלה ואפשרה לבעלי המכשירים להשתמש ב – 5G ב – wecom. משרד התקשורת התערב בעניין וניסה להשפיע על אפל וגם רשות התחרות הייתה מעורבת בנושא. בסופו של דבר אפל טענה שהיא איננה מפלה באופן מכוון, אלא שמדובר בנושא שקשור ללוחות זמנים פנימיים אצלה עד שהיא מטפלת באותו אזור, וכך קרה גם בישראל.
נקודה נוספת שחשובה באותו הקשר היא שבקול הקורא שפרסם לאחרונה משרד התקשורת בנושא ה – eSIM הוא הדגיש שמדובר בבעלי רישיון באופן רחב כולל מפעילים וירטואליים שבכוונתו להורות להם לספק את השירות. מהבחינה הזו 019 מובייל אכן מופלית לרעה והמשרד יהיה חייב למצוא לה פתרון.

















אז אולי פשוט שמשרד התקשורת יאסור כליל את המשך יבוא של כל מכשירי אפל לישראל כל עוד החברה ממררת את החיים לווירטואליים?
זה ייקח לאפל רק כמה שעות להפסיק את המשחקים ולפתוח את השוק. ממתי חברת סלולר קובעת לאיזו רשת אפשר להתחבר? שוב הוכחה כמה צריך להתרחק ממוצריה
זה לא רק אפל. 019 אמרו לי בטלפון שגם לסמסונג אי אפשר. לא ברור למה.