במכתב חריף ששיגר משרד התקשורת לספקיות התקשורת הגדולות בישראל, הוא קורא להן להפחית באופן משמעותי את העמלות הגבוהות הנגבות ממנויים המשלמים באמצעות הוראת קבע מחשבון הבנק. זאת, על רקע ממצאים חמורים לפיהם קיימים פערים של מאות ואלפי אחוזים בין העלויות הישירות של הספקיות לבין התעריפים הגבוהים הנגבים מהמנויים.
על פי החוק, ספק מורשה רשאי לדרוש "תשלום סביר" עבור שירות שלא נקבע לו תעריף קבוע. הספקיות מצדיקות את העמלות הגבוהות בטענה שהן נועדו לנהל את הסיכונים הכרוכים בגבייה באמצעות הוראת קבע, כגון ביטול חד-צדדי של ההוראה או חשיפה פיננסית גבוהה של המנויים. אולם, במשרד התקשורת חולקים על הצדקה זו וטוענים שפערים כה גדולים אינם מוצדקים ומעוררים ספק רב אם התעריפים עונים על הגדרת "תשלום סביר" שבחוק.
"בתקופה של יוקר מחיה ומשבר כלכלי, אנו דורשים מהספקיות לפעול בדחיפות כדי לצמצם את העמלות המופרזות הנגבות ממנויים עניים יחסית המשלמים בהוראת קבע," נכתב במכתב. "פערים של מאות ואלפי אחוזים אינם יכולים להיחשב כסבירים."
במכתב ששלח המשרד למפעילים הוא כותב: גבייה חודשית של עמלות גבוהות בגין בחירה באמצעי תשלום זה פועלת באופן רגרסיבי ומייקרת עבור אוכלוסיות אלה את קבלת שירותי הבזק, הלכה למעשה, בשיעורים שמגיעים בחלק מהספקים המורשים עד לכ- 25 אחוזים מדי חודש. מבדיקת המשרד, עולה כי ההפרש הכספי בין התשלומים למערכת הבנקאית עבור הוראות קבע לבין עמלות השירות בגין הוראת קבע של הספקים המורשים הנוקטים בפרקטיקה זו עשוי להגיע לסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים בשנה.
לדברי גורמים במשרד, לא מוכרים בשוק התקשורת פערים כה משמעותיים בין העלויות הישירות לבין התעריפים הנגבים. "זה אומר שמדובר במקור הכנסה עיקרי עבור הספקיות ולא כיסוי הוצאות בלבד," מסרו.
המשרד התריע כי הוא קורא לספקיות המורשות לבחון מחדש את העמלות ולהציע מודל גבייה חדש ומידתי יותר. עם זאת, בשלב זה הוא בוחר שלא להתערב בקביעת כללים מחייבים אלא קורא לשוק לתקן את עצמו. אם הספקיות לא ינקטו צעדים מספקים, המשרד איים כי יידרש להתערב ישירות.
















