נציגים מהצוות הבינמשרדי לעניין קידום הדור החמישי נפגשו לאחרונה עם בכירים בקרב החברות הסלולריות, וזאת במסגרת גיבוש ההמלצות הסופיות של הצוות. מהפגישות התברר כי סוגיית אגרות התדרים בסלולר ככל הנראה לא תהיה חלק מהמלצות הצוות, לאחר שלא הושגה הסכמה בנושא מול משרד האוצר, הסבור שאין לקשור בין השקעות החברות לבין הפחתת האגרות, כפי שבמשרד התקשורת מאמינים שצריך.
הצוות הבינמשרדי אמור להגיש את מסקנותיו בזמן הקרוב, ולייצר המלצות לקידום פריסת הדור החמישי בישראל. נזכיר כי לפי תוכנית העבודה של משרד התקשורת, המשרד שואף לייצר שינוי שיביא לשיפור במיקומה של מדינת ישראל במדדים הבינלאומיים למהירות הגלישה בסלולר כבר השנה ב-10 מקומות, כלומר מהמקום ה-65 למקום ה-55 בדירוג העולמי. לשם כך, נדרש להקים הרבה יותר אתרים סלולריים בדור החמישי – דבר שלא קורה בקצב הרצוי ברמה הלאומית, ויש לכך סיבות רבות, הנוגעות בעיקר לשאלה כיצד מרוויחים מה-5G ומחזירים את ההשקעה בהרחבת הרשת.
הצוות, כאמור, מגבש המלצות בנושא, אך אחת הנקודות המרכזיות והחשובות היא שאלת אגרות התדרים, שהאוצר הודיע כבר על ביטול ההנחה שהעניק לחברות החל מאוגוסט השנה. המשמעות היא שהחברות יידרשו לשלם עוד עשרות מיליוני שקלים (כולן יחד) כבר השנה, וביחד עם משרד התקשורת הן מנסות לשכנע את האוצר להמשיך את ההנחה, בטענה שהזכרנו קודם, והיא לקשור בין ההפחתה באגרות להשקעה בהקמת אתרים. אלא שמסתבר כי האוצר אינו מסכים לעמדה זו, ולכן ההמלצות של הצוות הבינמשרדי לא יהיו קשורות לאגרות התדרים.
בקרב החברות הסלולריות ישנה אכזבה גדולה מהעובדה שהצוות הבינמשרדי לא יביא בשורות, ובכירים בחברות משמיעים ביקורת חריפה מאוד בנושא. חשוב לציין כי החברות הסלולריות פועלות בנפרד מול משרד האוצר בנושא האגרות, ובקרוב יציגו לו עבודה כלכלית, שבוצעה באמצעות חברת ייעוץ שערכה השוואה בינלאומית. העבודה נמצאת בשלביה הסופיים, ודרכה החברות מקוות לשכנע את האוצר להמשיך במתן הנחות, עד כדי ביטולן המוחלט.
















