שר התקשורת, שלמה קרעי, קיבל לידיו את המלצות הביניים של הצוות הבין-משרדי העוסק בקידום טכנולוגיית דור 5 (5G). עבודת הצוות צפויה להסתיים בימים הקרובים, וכעת מתנהלים דיונים על גיבוש ההמלצות הסופיות בטרם יוצגו בפני השר ובפני הציבור. כפי שפורסם כאן השבוע https://zmanavir.co.il/cellular/24301/, בשל התנגדות משרד האוצר לקשור את סוגיית אגרות התדרים להמלצות הצוות, נדרש הצוות למצוא פתרונות יצירתיים. ככל הידוע, צפויות המלצות שידרשו תיאום מול משרדי ממשלה נוספים.
אחד הנושאים המסקרנים ביותר הוא האופן שבו יתייחס הצוות לסוגיית השימוש בנכסים ממשלתיים, בין אם מדובר בנכסי חברת החשמל, גופים מוסדיים, רשויות מקומיות וכדומה, לטובת פריסת תשתיות 5G. סוגיה נוספת הקשורה לכך היא שככל הנראה, החברות הסלולריות לא יורשו להיות בעלות של מיזמים בתחום בניית אתרי הסלולר. זוהי נקודה בעלת חשיבות רבה, שכן חברת החשמל, לדוגמה, שאפה לשתף את החברות הסלולריות כשותפות במיזם תשתיות אתרי הסלולר שהיא מתכננת. כעת מתברר כי הצוות צפוי לנקוט בגישה הפוכה, שתמנע מהחברות הסלולריות להחזיק בשליטה במיזמים מסוג זה, במטרה לקדם תחרות בשוק ולאפשר לשחקנים פרטיים להתרחב בו.
בשונה ממרבית מדינות העולם המערבי, שבהן אתרי הסלולר מצויים בבעלות חברות מגדלים ייעודיות, בישראל האתרים הסלולריים נמצאים בבעלות החברות עצמן. החברות הסלולריות היו שמחות לו ניתן היה להעביר את ניהול האתרים לגורמים חיצוניים, אך הבעיה העיקרית טמונה בהתנגדות ועדי העובדים למהלך שכזה.
המלצות הצוות (המורכב מנציגי משרד התקשורת, רשות התחרות, רשות החדשנות, בנק ישראל ומשרד האוצר) במידה ויאומצו ויתקבלו, עשויות להשפיע באופן משמעותי על עתיד שוק התקשורת הסלולרית בישראל, אך הכל תלוי ביישום ובשינויים הנדרשים מבחינת העברת תקנות, תיקון רישיונות וכו'. הפרדת הבעלות על אתרי הסלולר מהחברות הסלולריות עשויה לעודד תחרות ולהוזיל עלויות, בדומה למגמות הקיימות במדינות מערביות אחרות. עם זאת, יישום ההמלצות עשוי להיתקל בקשיים, בפרט בהתנגדות של ועדי העובדים החוששים לעתידם התעסוקתי. כמו כן, יהיה מעניין לראות כיצד תתייחסנה החברות הסלולריות לשינויים הצפויים, ואם תימצאנה דרכים יצירתיות לשתף פעולה עם בעלי הנכסים הממשלתיים והפרטיים על מנת לקדם את פריסת תשתיות דור 5.

















למה אין קידום לסגירת הפייסבוק בישראל