מרכז השלטון המקומי הביע הסכמה עקרונית לקידום פתרונות שיסייעו בפתרון בעיות הפריסה של אתרים סלולריים בשטחי הרשויות המקומיות. כך עולה מפגישה שקיימו בשבוע שעבר בכירים מהצוות הבין-משרדי לקידום דור 5 (5G) בישראל עם יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס. השלטון המקומי וראשי הרשויות מסתמנים כציר קריטי בנושא התכנון והאישור של הקמת אתרים סלולריים.
משרד התקשורת עושה מאמצים רבים בניסיון לשכנע ראשי רשויות מקומיות להקים אתרים סלולריים בתחומן ולהסביר את חשיבות הקמתם. המשרד פועל גם כדי למנוע פירוק של אתרים על ידי רשויות מקומיות, תוך שיתוף פעולה עם החברות המדווחות לו על כך.
אחת הבעיות המרכזיות של ראשי הרשויות היא התנגדות התושבים להקמת אתרים סלולריים בסמוך לשכונות מגורים או בתוכן, תופעה המכונה "לא בחצר האחורית שלי" (NIMBY). לא פעם מבקשים ראשי הרשויות להוציא את הנושא מתחום אחריותם ולהסדירו מעל לראשם, כלומר לאפשר לחברות להקים אתרים עם כמה שפחות ממשקים עימם.
בעיה נוספת מתעוררת בשכונות חדשות הנבנות ללא הסדרה מראש של פריסת האתרים הסלולריים. כך קורה שתושבים הנכנסים לגור בשכונה חדשה מגלים לעתים כי אין קליטה סלולרית באזור מגוריהם, בשל התנגדות הרשות המקומית או אי-הסדרת הנושא מראש מול החברות. בנוסף, ישנם תושבים שאינם מעוניינים בהקמת אתרים סלולריים בקרבת מקום מגוריהם.
זהו הרקע לפגישה עם ביבס, אך כרגיל, הפרטים הקטנים הם המשמעותיים, והאופן שבו הנכונות לפתור את הבעיה תתורגם הלכה למעשה יקבע אם אכן יחול שינוי בנושא.
בשבוע הבא צפוי הצוות הבין-משרדי לפרסם את המלצותיו הסופיות. כפי שכבר פרסמנו וחשפנו, המלצות הצוות צפויות להיתקל בקשיים מצד משרד האוצר בכל הנוגע לתמרוץ פריסה ברשויות מקומיות או להפחתת אגרות תדרים כאמצעי לעידוד פריסה. למרות זאת, הצוות שוקד על שינויי חקיקה שיקלו על הקמת האתרים, על ניסוח חוזה אחיד שימנע מרשויות לגבות תשלומי יתר עבור השכרת שטחים להקמת אתרים סלולריים, על הקלות בשימוש במבני ציבור ובחברות ממשלתיות, ועוד.
















