נתחיל בשורה התחתונה: הסיכוי שיהיה הסדר כזה או אחר לגבי מחירי השוק הסיטונאי בהסכמה בין בזק לספקיות האינטרנט עד נובמבר הוא נמוך מאוד. עד אז, בזק סביר להניח תעשה קולות של משא ומתן וכו', אבל בסופו של דבר בזק משחקת על זמן והיא לוקחת סיכון מחושב שהזמן פועל לטובתה כשהיא מחכה לקביעת המחיר הסיטונאי על ידי המשרד בנובמבר הקרוב.
בחודש שעבר נפל דבר בשוק התקשורת כשהמשרד הודיע לבזק שעליה להיכנס למשא ומתן על המחירים הסיטונאיים שהיא גובה מספקיות האינטרנט. לכאורה היה מצופה שבזק תיבהל ותאיץ את המגעים מול ספקיות האינטרנט, מפני שהמשרד רומז לכך שהיא לא פרסמה הצעת מדף כפי שנדרש ממנה לאחר שחתמה על הסכם IRU מול פרטנר. בנוסף, המשרד רומז רמז עבה לגבי גובה המחיר הסיטונאי שמצופה ממנה לגבות, ובמילים פשוטות הוא מסביר שהמחיר שבזק גובה בהסכם מול פרטנר והמחיר שהיא גובה בשוק הסיטונאי כלפי יתר השחקנים הוא גבוה מדי, ועליה לבצע את ההתאמות הדרושות.
אבל בזק למודת ניסיון והיא נוקטת בטקטיקה מעניינת כרגע, וצריך להתעכב על זה רגע. כשספקיות האינטרנט הקטנות פנו לבזק בעקבות אותו מכתב, הן אמרו לה שהן מפסיקות לשלם לה את המחיר הרגיל ועוברות לשלם לה לפי מה שהן סבורות שהוא המחיר בעסקת בזק-פרטנר. אחת הודיעה שתשלם 50 שקל לקו, אחרת הודיעה על 45 וכו'. אמנם מדובר בספקיות קטנות, אבל גם סלקום הצטרפה למאבק, ובקיצור – בשורה התחתונה, כשכולן פועלות יחד, לבזק יש בעיה.
מה שבזק עשתה היה לשלוח מכתב תגובה למשרד התקשורת שבו היא מזהירה מאנרכיה בשוק וקראה להתערבותו, שכן לא ייתכן שבמדינת חוק כל אחת מהספקיות תעשה מה שהיא רוצה ותקבע דין לעצמה. המהלך החכם הזה של בזק מגלה טפח ומסתיר טפחיים. בעתיד, כשיבואו אליה בטענות על כך שלא מימשה את החלטת המשרד להיכנס למשא ומתן כפי שהתבקשה, היא תוכל לטעון שכאשר כל ספקית אינטרנט עושה דין לעצמה, איך מצפים ממנה שתסגור עסקאות. הרי כל אחת רוצה מחיר אחר, ואתם, משרד התקשורת, לא אכפתם את החוק. "אנחנו", תטען בזק, "עשינו את שלנו והצענו להיכנס למשא ומתן, אבל הספקיות הן אלה שלקחו את החוק לידיים ולא מוכנות להתפשר."
התוצאה עכשיו היא משחק על זמן. הסיכוי שהמשרד יפעל עכשיו נגד בזק כשאנחנו נמצאים בסוף אוגוסט ורבים נמצאים בחופשות, הוא נמוך מאוד. לאחר מכן מגיעים החגים ואחר כך צריכים להתפרסם המחירים הסיטונאיים הרשמיים, אז למה שהמשרד ייכנס לעימותים עכשיו רגע לפני שהכל מתכנס ומתבהר? ואת זה בזק מבינה יותר טוב מכולם. הזמן משחק לטובתה.
ממילא השימוע בנובמבר הוא רק מבוא למשא ומתן. לאחר מכן יידרשו תגובות מכל השחקנים, ועוד הבהרות ואולי הליכים משפטיים. לכך צריך להוסיף את אי-הוודאות הפוליטית – שאולי הממשלה תיפול ויהיו בחירות, ושוב אנחנו במשחק חדש ב-2025.
מנגד, בזק גם מסתכנת. היא יודעת שכאשר אין אף שחקן שאיתו היא מגיעה להבנות על מחיר סיטונאי מוסכם, זה איתות שלילי למשרד התקשורת, שכבר מתחיל לקבל פרופורציות לגבי העלות של השירות בעבודות הכלכליות שהוא עושה. וזה כנראה נמוך בהרבה מהמחירים שמשלמות היום הספקיות.
מה שיעמוד למבחן יהיה התשלום הרטרואקטיבי. הספקיות, עם רוח גבית של משרד התקשורת, דורשות מבזק תשלום רטרואקטיבי של הפער במחיר השוק הסיטונאי (72 שקל לפני מע"מ) לבין המחיר שהן סבורות שהוא המחיר לפי עסקת בזק-פרטנר ושנכנס לתוקפו בתחילת 2023.
בשורה התחתונה, מלחמות השוק הסיטונאי רחוקות מלהסתיים והן ילוו אותנו לתוך 2025. למשרד התקשורת יש קלף אחד ביד והוא ביטול ההפרדה המבנית שבזק כה זקוקה לה. אחרת המלחמות יהיו ארוכות ומתישות.
















