משרד התקשורת יוצא בשימוע ציבורי ומפרסם טיוטת תקנות חדשה שמבקשת לאסור על חברות התקשורת לגבות עמלות מיוחדות עבור תשלום באמצעות הוראת קבע. המהלך נועד להגן במיוחד על צרכנים שאין ברשותם כרטיס אשראי ונאלצים לשלם עמלות גבוהות על שירותי תקשורת בסיסיים.
מבדיקה שערך המשרד עולה כי בעוד שחברות התקשורת אינן גובות עמלה על תשלום באמצעות כרטיס אשראי, חלקן מחייבות בעמלה חודשית משמעותית (עד 12.90 שקל בחודש) לקוחות המשלמים באמצעות הוראת קבע בנקאית. זאת למרות שעלויות התפעול של הוראות קבע אינן גבוהות יותר מאלו של כרטיסי אשראי.
המשרד ניסה תחילה לפתור את הסוגיה בהבנות ופנה לחברות התקשורת בבקשה להסדיר את הנושא באופן וולונטרי, אך אלו סירבו. "הגבייה החודשית של עמלות גבוהות בגין בחירה באמצעי תשלום של הוראת קבע פוגעת בלקוחות שאינם יכולים להנפיק כרטיס אשראי ומייקרת עבורם את שירותי התקשורת בשיעורים משמעותיים", נכתב בדברי ההסבר לתקנות.
במסגרת האסדרה החדשה, יתאפשר לחברות התקשורת לגבות תשלום מראש מלקוחות המשלמים בהוראת קבע, זאת כדי לצמצם את הסיכון הכרוך באמצעי תשלום זה. נתוני 2023 הראו כי בהוראות קבע יש שיעור גבוה יותר של אי-עמידה בהתחייבויות לעומת תשלום בכרטיס אשראי.
כדי להקל על הצרכנים, המעבר לתשלום מראש יתבצע באופן הדרגתי לאורך שלושה חודשים: בחודש הראשון יוקדם מועד החיוב בשליש מחזור, בחודש השני יוקדם בשליש נוסף, ובחודש השלישי יושלם המעבר לתשלום בתחילת מחזור החיוב.
התקנות החדשות יחולו על לקוחות פרטיים בלבד, ולא על לקוחות עסקיים. כמו כן, החברות יוכלו לגבות תשלום מראש במקרה של חריגה ממכסת השירותים שנרכשה, אך רק לאחר ניצול מלא של החבילה הקיימת.
התקנות צפויות להיכנס לתוקף שלושה חודשים לאחר פרסומן הרשמי, ויעברו בחינה מחודשת בתום חמש שנים. "בדיקת המשרד העלתה כי העמלות הנגבות כיום גבוהות משמעותית מהעלויות התוספתיות שחברות התקשורת נושאות בהן", מציינים במשרד התקשורת.
שר התקשורת שלמה קרעי: “שירותי התקשורת הם לא רק זכות בסיסית – הם המנוע של החברה, המאפשר חיבור, צמיחה ושוויון הזדמנויות לכל אזרח. לא אתן שיפגעו בשכבות המוחלשות".
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "המהלך המוצע מתקן עוול צרכני שפגע בלקוחות רבים ששילמו יותר על אותו השירות, רק בשל כך שלא הונפק להם כרטיס אשראי. טיוטת התקנות משקפת את מחויבותנו לעקרונות של שקיפות והגינות צרכנית".
















